Vauvauinnin harjoitteet tukemassa alle 1-vuotiaan lapsen sensomotorista kehitystä
Myllyniemi, Anni; Pihlajaniemi, Hanna (2013)
Myllyniemi, Anni
Pihlajaniemi, Hanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818784
Tiivistelmä
Vauvauintitoimintaa on ollut Suomessa Uima- ja Hengenpelastusliiton (SUH) toimesta vuodesta 1981. Vauvauinnilla on todettu olevan vaikutusta lapsen sensomotoriseen kehitykseen. Tutkimusten mukaan vauvauintiin osallistuneilla lapsilla on todettu mm. kädentaidot ja tasapainon kehitys paremmiksi kuin lapsilla, jotka eivät ole osallistuneet vauvauintiin. Näin ollen vedessä tehdyillä tarkoituksenmukaisilla harjoitteilla saatetaan edistää lapsen sensomotorista kehitystä myös kuivalla maalla. Vesi elementtinä luo mahdollisuuden erilaisten aistimusten ja liikkeiden kokemukseen, mikä tarjoaa lapselle virikkeellisen oppimisympäristön.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa ja syventää tietoa fysioterapeuteille ja lii-kunnan ammattilaisille vauvauinnin merkityksestä alle yksivuotiaan lapsen sensomotoriseen kehitykseen. Tavoitteena oli selvittää ohjattujen vauvauintituokioiden harjoitteita ja sitä, miten ne tukevat lapsen sensomotorista kehitystä. Opinnäytetyö toteutettiin yksittäistapaustutkimuksena kolmesta eri-ikäisestä alle 1-vuotiaasta lapsesta. Lapset olivat 4, 7 ja 10 kk:n ikäisiä.
Tutkimukseen osallistuvien lasten sensomotorinen kehitystaso arvioitiin Imeväisiän toiminnallisella kehitysdiagnostiikalla (MFED), jossa otettiin huomioon lasten ryömimis-, istumis-, kävely-, tarttumis- ja havainnointivalmius. Tutkittavia lapsia havainnoitiin vauvauinnissa kolme kertaa. Videokuvauksen avulla kerätty aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta vauvauinnin tukevan alle 1-vuotiaan lapsen sensomotorista kehitystä. Vauvauinnin harjoitteet tukivat jokaisen tutkitun lapsen ryömimis-, istumis- ja havainnointivalmiutta. Eniten lapsen kehitystasoa tukevia harjoitteita esiintyi 10 kk:n ikäisellä lapsella.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa ja syventää tietoa fysioterapeuteille ja lii-kunnan ammattilaisille vauvauinnin merkityksestä alle yksivuotiaan lapsen sensomotoriseen kehitykseen. Tavoitteena oli selvittää ohjattujen vauvauintituokioiden harjoitteita ja sitä, miten ne tukevat lapsen sensomotorista kehitystä. Opinnäytetyö toteutettiin yksittäistapaustutkimuksena kolmesta eri-ikäisestä alle 1-vuotiaasta lapsesta. Lapset olivat 4, 7 ja 10 kk:n ikäisiä.
Tutkimukseen osallistuvien lasten sensomotorinen kehitystaso arvioitiin Imeväisiän toiminnallisella kehitysdiagnostiikalla (MFED), jossa otettiin huomioon lasten ryömimis-, istumis-, kävely-, tarttumis- ja havainnointivalmius. Tutkittavia lapsia havainnoitiin vauvauinnissa kolme kertaa. Videokuvauksen avulla kerätty aineisto analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta vauvauinnin tukevan alle 1-vuotiaan lapsen sensomotorista kehitystä. Vauvauinnin harjoitteet tukivat jokaisen tutkitun lapsen ryömimis-, istumis- ja havainnointivalmiutta. Eniten lapsen kehitystasoa tukevia harjoitteita esiintyi 10 kk:n ikäisellä lapsella.