KOTOUTTAMISAJAN YLITTÄNEIDEN MAAHANMUUTTAJANAISTEN TYÖLLISTYMINEN
Kilpeläinen, Maarit; Keskinen, Terella (2013)
Kilpeläinen, Maarit
Keskinen, Terella
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818760
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Keskinen, Terella & Kilpeläinen, Maarit. Kotouttamisajan ylittäneiden maahanmuuttajanaisten työllistyminen. Diak Pohjoinen, syksy 2013, 60s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) / Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Oulun kaupungissa asuville työttömille kotouttamisajan ylittäneille maahanmuuttajanaisille suunnattujen työllisyyttä edistävien palveluiden roolia. Tavoitteena oli tuoda esille ilmiötä ja siihen liittyviä mahdollisia kehitystarpeita.
Opinnäytetyö tehtiin Naisten koulu -hankkeelle. Hanke on Euroopan Sosiaalirahaston rahoittama ja osa VALTAVA -kehittämisohjelmaa. Kehittämisohjelman painopisteenä on sukupuolten tasa-arvon edistäminen ja valtavirtaistaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin sähköisesti avoimella lomakkeella syksyllä 2013. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan maahanmuuttajanaisten haasteet työllistyä ovat moninaiset. Selkeitä haasteita ovat kielikoulutusten saavutettavuus, yhteiskunnan rajoitukset ja vaatimukset sekä kulttuuriset lähtökohdat. Työllistymisen tukemiseen, turvaamiseen sekä edistämiseen ollaan sitouduttu samoin resurssein kuin kantaväestön työllistämiseen. Kehitysideoiksi nousi palveluiden saatavuuden parantaminen, toiminnan painoarvon siirtäminen teoriasta käytäntöön, räätälöityjen koulutusten tarjoaminen, sekä työntekijöiden monikulttuurinen koulutus.
Asiasanat: maahanmuuttajat, työllistyminen, kvalitatiivinen tutkimus
Keskinen, Terella & Kilpeläinen, Maarit. Kotouttamisajan ylittäneiden maahanmuuttajanaisten työllistyminen. Diak Pohjoinen, syksy 2013, 60s., 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) / Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Oulun kaupungissa asuville työttömille kotouttamisajan ylittäneille maahanmuuttajanaisille suunnattujen työllisyyttä edistävien palveluiden roolia. Tavoitteena oli tuoda esille ilmiötä ja siihen liittyviä mahdollisia kehitystarpeita.
Opinnäytetyö tehtiin Naisten koulu -hankkeelle. Hanke on Euroopan Sosiaalirahaston rahoittama ja osa VALTAVA -kehittämisohjelmaa. Kehittämisohjelman painopisteenä on sukupuolten tasa-arvon edistäminen ja valtavirtaistaminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullista menetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin sähköisesti avoimella lomakkeella syksyllä 2013. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Tulosten mukaan maahanmuuttajanaisten haasteet työllistyä ovat moninaiset. Selkeitä haasteita ovat kielikoulutusten saavutettavuus, yhteiskunnan rajoitukset ja vaatimukset sekä kulttuuriset lähtökohdat. Työllistymisen tukemiseen, turvaamiseen sekä edistämiseen ollaan sitouduttu samoin resurssein kuin kantaväestön työllistämiseen. Kehitysideoiksi nousi palveluiden saatavuuden parantaminen, toiminnan painoarvon siirtäminen teoriasta käytäntöön, räätälöityjen koulutusten tarjoaminen, sekä työntekijöiden monikulttuurinen koulutus.
Asiasanat: maahanmuuttajat, työllistyminen, kvalitatiivinen tutkimus