Rikkidirektiivin tiukentuvat meriliikenteen säädökset : taloudelliset vaikutukset logistiikka-alan yrityksiin
Loiske-Korpela, Eeva (2013)
Loiske-Korpela, Eeva
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818737
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee EU:n rikkidirektiiviä ja sen mahdollisia taloudellisia vaikutuksia logistiikka-alalla toimiviin yrityksiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selventää rikkidirektiiviä ja sen merkitystä niin henkilö- kuin yritystasolla, ja kartoittaa logistiikan parissa työskentelevien mielipiteitä direktiivin mahdollisista vaikutuksista.
Työn teoriaosuus perustuu EU:n rikkidirektiiviin ja sen muutoskohtiin meriliikenteen rikkipäästöjen osalta ja aineisto kerättiin lähinnä nettilähteistä. Empiirinen osuus perustuu logistiikka-alan yritysten työntekijöiden näkemyksiin ja tuntemuksiin direktiivin tiukentuvien säännösten vaikutuksista. Työssä käytettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä; tapaustutkimusta ja teemahaastatteluja, avoimin kysymyksin. Tutkimus kohdennettiin tietylle joukolle ja haastattelut tehtiin syyskuussa 2013.
Tutkimus tuo vahvimmin esiin direktiivin taloudelliset uhkakuvat kuin ympäristölliset näkemykset. Huoli kohdistuu päästöjä vähentävän teknologian toimivuuteen ja polttoaineiden saatavuuteen, vaikutuksiin Suomen vienti- ja tuontitoiminnoissa, ennen kaikkea Suomen globaalissa kilpailukyvyssä.
Työn teoriaosuus perustuu EU:n rikkidirektiiviin ja sen muutoskohtiin meriliikenteen rikkipäästöjen osalta ja aineisto kerättiin lähinnä nettilähteistä. Empiirinen osuus perustuu logistiikka-alan yritysten työntekijöiden näkemyksiin ja tuntemuksiin direktiivin tiukentuvien säännösten vaikutuksista. Työssä käytettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen menetelmiä; tapaustutkimusta ja teemahaastatteluja, avoimin kysymyksin. Tutkimus kohdennettiin tietylle joukolle ja haastattelut tehtiin syyskuussa 2013.
Tutkimus tuo vahvimmin esiin direktiivin taloudelliset uhkakuvat kuin ympäristölliset näkemykset. Huoli kohdistuu päästöjä vähentävän teknologian toimivuuteen ja polttoaineiden saatavuuteen, vaikutuksiin Suomen vienti- ja tuontitoiminnoissa, ennen kaikkea Suomen globaalissa kilpailukyvyssä.