Kolmannen sektorin palveluiden tarjonta ja saatavuuden parantaminen : case: Yhteen Hiileen -hanke, Sysmän ja Hartolan kunnat
Määttä, Taina (2013)
Määttä, Taina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818721
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kolmannen sektorin järjestöjä ja niiden tarjoamien palveluiden markkinointia. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja toimeksianto tuli Yhteen Hiileen –hankkeelta, joka toimii Päijät-hämeen alueella. Opinnäytetyössä keskitytään Sysmän ja Hartolan kuntiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa hankkeelle käyttöön välineet, joilla pystytään mahdollisimman tehokkaasti tuomaan tarjolla olevia palveluita kohderyhmän tietoon. Kohderyhmänä olivat ikäihmiset, heidän omaisensa sekä ikäihmisten parissa työskentelevät.
Teoriaosuudessa tutkittiin palveluiden suunnittelua ja markkinointia. Perehdyttiin siihen, kuinka palveluiden markkinointi poikkeaa konkreettisten tuotteiden markkinoinnista. Lisäksi käytiin läpi käsitettä kolmas sektori ja sen alla sosiaalista pääomaa, verkostoitumista ja nonprofit- markkinointia.
Välineeksi koottiin Excel –hakemisto, johon kerättiin kuntien järjestöt ja palvelutarjonta. Excelistä suunniteltiin mahdollisimman helppo ja selkeä, jotta sitä voisi lajitella eri tietojen ja toimintojen avulla. Manuaalisen palveluhakemistokansion sisältöä ja ulkoasua suunniteltiin sellaiseksi, että se on helppo päivittää ja ikäihmiset voisivat itse osallistua esimerkiksi hakemiston kannen ulkoasun suunnitteluun. Hankkeen toiminnan lähtökohtana on saada ihmisiä toimimaan ja tekemään itse, joten ulkoasun suunnitteluun osallistuminen tukee hankkeen omia toimintatavoitteita.
Tutkimuksen empiirisessä osassa kartoitettiin viestintäkanavia, joita ikäihmiset, heidän omaisensa ja ikäihmisten parissa työskentelevät pääasiassa seuraavat Sysmän ja Hartolan kunnissa. Empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselyt suoritettiin kolmen eri tapahtuman yhteydessä ikäihmisille Sysmässä ja Hartolassa. Tutkimus tapahtui kyselylomakkeen avulla, jota jaettiin tapahtumassa oleville ikäihmisille. Tutkimuksessa ilmeni, että selkeästi seuratuin viestintäkanava oli lehdet ja etenkin paikalliset lehdet, kuten Itä-Häme ja Lähilehti.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa hankkeelle käyttöön välineet, joilla pystytään mahdollisimman tehokkaasti tuomaan tarjolla olevia palveluita kohderyhmän tietoon. Kohderyhmänä olivat ikäihmiset, heidän omaisensa sekä ikäihmisten parissa työskentelevät.
Teoriaosuudessa tutkittiin palveluiden suunnittelua ja markkinointia. Perehdyttiin siihen, kuinka palveluiden markkinointi poikkeaa konkreettisten tuotteiden markkinoinnista. Lisäksi käytiin läpi käsitettä kolmas sektori ja sen alla sosiaalista pääomaa, verkostoitumista ja nonprofit- markkinointia.
Välineeksi koottiin Excel –hakemisto, johon kerättiin kuntien järjestöt ja palvelutarjonta. Excelistä suunniteltiin mahdollisimman helppo ja selkeä, jotta sitä voisi lajitella eri tietojen ja toimintojen avulla. Manuaalisen palveluhakemistokansion sisältöä ja ulkoasua suunniteltiin sellaiseksi, että se on helppo päivittää ja ikäihmiset voisivat itse osallistua esimerkiksi hakemiston kannen ulkoasun suunnitteluun. Hankkeen toiminnan lähtökohtana on saada ihmisiä toimimaan ja tekemään itse, joten ulkoasun suunnitteluun osallistuminen tukee hankkeen omia toimintatavoitteita.
Tutkimuksen empiirisessä osassa kartoitettiin viestintäkanavia, joita ikäihmiset, heidän omaisensa ja ikäihmisten parissa työskentelevät pääasiassa seuraavat Sysmän ja Hartolan kunnissa. Empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja kyselyt suoritettiin kolmen eri tapahtuman yhteydessä ikäihmisille Sysmässä ja Hartolassa. Tutkimus tapahtui kyselylomakkeen avulla, jota jaettiin tapahtumassa oleville ikäihmisille. Tutkimuksessa ilmeni, että selkeästi seuratuin viestintäkanava oli lehdet ja etenkin paikalliset lehdet, kuten Itä-Häme ja Lähilehti.