Perhetyön merkitys ja asiakkaiden tyytyväisyys perhetyön toteutumiseen
Seppänen, Eveliina; Tarkki, Ida-Maria (2013)
Seppänen, Eveliina
Tarkki, Ida-Maria
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818718
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin perhetyön merkitystä, tyytyväisyyttä ja kokemuksia asiak-kaiden näkökulmasta. Työn tilaaja oli Kouvolan kaupungin lapsiperhepalvelut ja sieltä lapsiperheiden kotipalvelun vastaava ohjaaja.
Työn tarkoituksena oli selvittää perhetyön asiakkaiden mielipiteitä perhetyöstä käyttä-en haastattelua ja kyselytutkimusta. Kysely tehtiin Internetissä täytettävällä kyselylo-makkeella, joka oli Kouvolan kaupungin tietojärjestelmässä, jossa asiakkaat saivat vastata. Haastattelu toteutettiin yhdelle asiakkaalle, ja kyselylomakkeen täyttivät yh-teensä 32 asiakasta kotipalvelun, neuvolan ja lastensuojelun perhetyöstä. Lastensuoje-lun perhetyöstä vastaajia oli huomattavasti vähiten.
Tutkimuksessa saatiin selville, että perhetyöntekijän ja asiakkaan näkökulmat perhe-työn tarpeista ja tavoitteista voivat olla ristiriidassa keskenään. Asiakkaat olivat tutki-muksen mukaan epätietoisia siitä, mitä eri perhetyön alueilla tehdään. Myöskään per-hetyön tavoitteiden asettamisesta asiakkailla ei ollut tarkkaa tietoa. Perhetyön saamista asiakkaat pitivät todella tärkeänä. Asiakkaat toivoivat, että perhetyöntekijä antaisi enemmän aikaa lasten kanssa olemiseen, lastenhoitoon ja kotitöihin. Asiakkaat kokivat, että kotikäynnit kärsivät resurssipulan vuoksi eivätkä perhetyöntekijät näin pysty tekemään työtä parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaat kokivat, että he saavat pal-velua, ennen kuin vaikeudet ovat suuria. Asiakkaat toivoivat, että perhetyöntekijä tu-kisi kotona vanhempaa ohjaamaan lapsia uusien asioiden opettelussa. Asiakkaat toi-voivat perhetyöntekijän perehtymistä perheen tietoihin, myös ennen kuin palvelu alkaa perheellä. Näin kotikäynneillä jäisi enemmän aikaa perheen kanssa toimimiseen.
Työn tarkoituksena oli selvittää perhetyön asiakkaiden mielipiteitä perhetyöstä käyttä-en haastattelua ja kyselytutkimusta. Kysely tehtiin Internetissä täytettävällä kyselylo-makkeella, joka oli Kouvolan kaupungin tietojärjestelmässä, jossa asiakkaat saivat vastata. Haastattelu toteutettiin yhdelle asiakkaalle, ja kyselylomakkeen täyttivät yh-teensä 32 asiakasta kotipalvelun, neuvolan ja lastensuojelun perhetyöstä. Lastensuoje-lun perhetyöstä vastaajia oli huomattavasti vähiten.
Tutkimuksessa saatiin selville, että perhetyöntekijän ja asiakkaan näkökulmat perhe-työn tarpeista ja tavoitteista voivat olla ristiriidassa keskenään. Asiakkaat olivat tutki-muksen mukaan epätietoisia siitä, mitä eri perhetyön alueilla tehdään. Myöskään per-hetyön tavoitteiden asettamisesta asiakkailla ei ollut tarkkaa tietoa. Perhetyön saamista asiakkaat pitivät todella tärkeänä. Asiakkaat toivoivat, että perhetyöntekijä antaisi enemmän aikaa lasten kanssa olemiseen, lastenhoitoon ja kotitöihin. Asiakkaat kokivat, että kotikäynnit kärsivät resurssipulan vuoksi eivätkä perhetyöntekijät näin pysty tekemään työtä parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaat kokivat, että he saavat pal-velua, ennen kuin vaikeudet ovat suuria. Asiakkaat toivoivat, että perhetyöntekijä tu-kisi kotona vanhempaa ohjaamaan lapsia uusien asioiden opettelussa. Asiakkaat toi-voivat perhetyöntekijän perehtymistä perheen tietoihin, myös ennen kuin palvelu alkaa perheellä. Näin kotikäynneillä jäisi enemmän aikaa perheen kanssa toimimiseen.