Lastenkirja työvälineeksi lastensuojeluun
Hokkanen, Outi; Kanerva, Hanna (2013)
Hokkanen, Outi
Kanerva, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718683
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää lastensuojelun sektorille lapsilähtöinen työväline omaohjaajatyöskentelyn tueksi. Kehittämishanke toteutettiin tiiviissä yhteistyössä espoolaisen Auroran vastaanottokodin kanssa. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi kuvitettu lastenkirja, jonka tarkoituksena on toimia toisaalta tiedonkeruun välineenä, toisaalta keinona antaa lapselle tietoa vastaanottokodista ja lastensuojelun asiakkuudesta tarinan muodossa. Tarkoitus on auttaa lasta nimeämään ja tunnistamaan tunteita yhdessä aikuisen kanssa. Lastenkirja kohdennettiin ensisijaisesti työvälineeksi vastaanottokotien omaohjaajatyöskentelyyn, mutta myös muiden sektorin toimijoiden on mahdollista hyödyntää sitä.
Kehittämishankkeen lähtökohtana oli halu kehittää keskustelevaa omaohjaajatyötä tukeva työväline, jonka avulla olisi mahdollista pyrkiä parantamaan lasten ymmärretyksi tulemista ja tukea heidän ymmärrystään lastensuojelun asiakkuuden sisällöstä. Kehittämishankkeen toimintaympäristön kuvailussa käsitellään lastensuojelua ja vastaanottokoteja. Teoriaosuudessa avataan käsitteitä tunnetaidot, tunnetyövälineet ja satua tunnetyövälineenä. Kehittämishankkeen metodologisena kehyksenä käytettiin toimintatutkimuksen piirteitä. Keskeisenä aineistonkeruumenetelmänä olivat kahden lastensuojelun sosiaaliohjaajan haastattelut, joihin hankkeen tuloksena syntynyt lastenkirja pohjautui.
Kehittämishankkeen lähtökohtana oli halu kehittää keskustelevaa omaohjaajatyötä tukeva työväline, jonka avulla olisi mahdollista pyrkiä parantamaan lasten ymmärretyksi tulemista ja tukea heidän ymmärrystään lastensuojelun asiakkuuden sisällöstä. Kehittämishankkeen toimintaympäristön kuvailussa käsitellään lastensuojelua ja vastaanottokoteja. Teoriaosuudessa avataan käsitteitä tunnetaidot, tunnetyövälineet ja satua tunnetyövälineenä. Kehittämishankkeen metodologisena kehyksenä käytettiin toimintatutkimuksen piirteitä. Keskeisenä aineistonkeruumenetelmänä olivat kahden lastensuojelun sosiaaliohjaajan haastattelut, joihin hankkeen tuloksena syntynyt lastenkirja pohjautui.