Ostolaskujen keskittäminen Lapin ELY-keskuksessa
Mertala, Jaana (2013)
Mertala, Jaana
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718649
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli esittää toimintameno-ostolaskujen tiliöintien keskittämisprosessi Lapin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksessa kolmelta vastuualueelta hallintoyksikköön, sekä tutkia, miten entiset toimintamenomäärärahoista maksettavien ostolaskujen tiliöinneistä vastanneet henkilöt kokivat keskittämisprosessin. Tavoitteena oli myös saada kehittämisehdotuksia nykytilanteen parantamiseksi.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa pyrin tuomaan esille johtamisen merkityksen muutosprojektin läpiviennissä niin henkilöstön kuin projektin näkökulmasta, sekä antamaan käsityksen sähköisestä taloushallinnosta tänä päivänä.
Suoritin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena saadakseni henkilöiden aitoihin kokemuksiin perustuvia vastauksia. Tiedonkeruumenetelmänä käytin kyselyä avoimine kysymyksineen.
Tutkimukseni perusteella voin todeta, että virkailijat suhtautuivat toimintameno-ostolaskujen tiliöintien keskittämiseen sekä positiivisesti että negatiivisesti, koska hieman yli puolet vastaajista koki sen hyvänä asiana ja vastaavasti hieman alle puolet vastaajista huonona asiana. Keskittämisprosessi kokonaisuudessaan tapahtui sujuvasti ja ongelmitta.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa pyrin tuomaan esille johtamisen merkityksen muutosprojektin läpiviennissä niin henkilöstön kuin projektin näkökulmasta, sekä antamaan käsityksen sähköisestä taloushallinnosta tänä päivänä.
Suoritin tutkimuksen laadullisena tutkimuksena saadakseni henkilöiden aitoihin kokemuksiin perustuvia vastauksia. Tiedonkeruumenetelmänä käytin kyselyä avoimine kysymyksineen.
Tutkimukseni perusteella voin todeta, että virkailijat suhtautuivat toimintameno-ostolaskujen tiliöintien keskittämiseen sekä positiivisesti että negatiivisesti, koska hieman yli puolet vastaajista koki sen hyvänä asiana ja vastaavasti hieman alle puolet vastaajista huonona asiana. Keskittämisprosessi kokonaisuudessaan tapahtui sujuvasti ja ongelmitta.