ASENTEELLA! -menetelmäopas : Draamatyöpaja harjaantumisluokalla
Saarela, Jutta (2013)
Saarela, Jutta
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718645
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli luoda tanssi- ja draamatyöpajoista koottu ASENTEELLA! -menetelmäopas lastenkulttuuritoimintakeskus Taikalampun sivustolle. Työn toimeksiantaja oli Lappeenrannan kaupungin lasten kulttuuritoimisto METKU, jonka tavoitteena on tuottaa lasten kulttuuripalveluja Etelä-Karjalan alueella. Tarkoituksena oli luoda menetelmäopas, jota eri ryhmien ohjaajat voivat käyttää tanssi- ja draamailmaisun ohjaamisessa. Menetelmäopas tehtiin yhdessä erityisluokanopettaja Mervi Tiihosen kanssa. Opas on koottu draama-pedagogi Maria Fominin pitämistä tanssi- ja draamatyöpajoista eräälle lappeenrantalaiselle harjaantumisluokalle.
Opinnäytetyössä kuvataan tarkemmin Omaa kotia kohti -draamatyöpajaa, jonka prosessissa olen ollut mukana. Menetelmäoppaan tanssityöpaja on erityisluokanopettaja Tiihosen kirjoittamaa. Työpajat on yhdistetty oppaaseen, sillä tanssi- ja draamatyöpajoissa on paljon yhteisiä asioita. Työpajat on toteutettu samoille harjaantumisluokan oppilaille draamapedagogi Fominin ohjauksessa. Menetelmäopas on kirjoitettu työpajoihin osallistumalla ja havainnoimalla Fominin ohjaustunteja.
Draamatyöpajan harjoitteilla ja esityksillä pyrittiin lisäämään ohjattavien yhteishenkeä, puhetekniikkaa, kulttuurissa mukana olemista, esiintymisrohkeutta, sosiaalisia taitoja, itseilmaisua ja rohkeutta omaan päätöksen tekoon. Draamatyöpajalla haluttiin myös antaa lapselle onnistumisen kokemuksia ja tuottaa iloa. Ryhmä kokoontui yhteensä kaksitoista kertaa kevään 2012 aikana. Tunnit koostuivat improvisaatioharjoituksista, näytelmän suunnittelusta, näytelmän musiikkikohtausten laulu- ja tanssiharjoitteista sekä näytelmäharjoituksista. Ennen harjoitusten alkua tehtiin lämmittelyharjoituksia ja lopuksi rentoutumisharjoituksia. Positiivisen palautteen antaminen jokaisella kerralla oli tärkeää.
Opinnäytetyön tulokset tukivat sille asetettuja tavoitteita. Luokan tavoitteet esiintymisrohkeuden kasvamisesta, ja ilon ja onnistumisen kokemukset olivat vahvasti havaittavissa. Harjoitukset lisäsivät oppilaiden itseilmaisua ja lisäsivät heidän rohkeutta ja itsevarmuutta. Ammatillisuuden kehittymistä ja toiminnan kuvaamista koskevat tavoitteet toteutuivat myös. On kuitenkin muistettava, että menetelmäopasta ei ole vielä testattu käytännössä, eikä sille asetettuja tavoitteita pysty mittaamaan ennen käytännön testausta.
Opinnäytetyössä kuvataan tarkemmin Omaa kotia kohti -draamatyöpajaa, jonka prosessissa olen ollut mukana. Menetelmäoppaan tanssityöpaja on erityisluokanopettaja Tiihosen kirjoittamaa. Työpajat on yhdistetty oppaaseen, sillä tanssi- ja draamatyöpajoissa on paljon yhteisiä asioita. Työpajat on toteutettu samoille harjaantumisluokan oppilaille draamapedagogi Fominin ohjauksessa. Menetelmäopas on kirjoitettu työpajoihin osallistumalla ja havainnoimalla Fominin ohjaustunteja.
Draamatyöpajan harjoitteilla ja esityksillä pyrittiin lisäämään ohjattavien yhteishenkeä, puhetekniikkaa, kulttuurissa mukana olemista, esiintymisrohkeutta, sosiaalisia taitoja, itseilmaisua ja rohkeutta omaan päätöksen tekoon. Draamatyöpajalla haluttiin myös antaa lapselle onnistumisen kokemuksia ja tuottaa iloa. Ryhmä kokoontui yhteensä kaksitoista kertaa kevään 2012 aikana. Tunnit koostuivat improvisaatioharjoituksista, näytelmän suunnittelusta, näytelmän musiikkikohtausten laulu- ja tanssiharjoitteista sekä näytelmäharjoituksista. Ennen harjoitusten alkua tehtiin lämmittelyharjoituksia ja lopuksi rentoutumisharjoituksia. Positiivisen palautteen antaminen jokaisella kerralla oli tärkeää.
Opinnäytetyön tulokset tukivat sille asetettuja tavoitteita. Luokan tavoitteet esiintymisrohkeuden kasvamisesta, ja ilon ja onnistumisen kokemukset olivat vahvasti havaittavissa. Harjoitukset lisäsivät oppilaiden itseilmaisua ja lisäsivät heidän rohkeutta ja itsevarmuutta. Ammatillisuuden kehittymistä ja toiminnan kuvaamista koskevat tavoitteet toteutuivat myös. On kuitenkin muistettava, että menetelmäopasta ei ole vielä testattu käytännössä, eikä sille asetettuja tavoitteita pysty mittaamaan ennen käytännön testausta.