Trade between Finland and France: challenges in cross-cultural communication
Zimmermann, Linnea (2013)
Zimmermann, Linnea
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718638
Tiivistelmä
Kulttuurista voi helposti muodostua kompastuskivi kun siirrytään uusille markkina alueille rajojen yli. Menestyäkseen liiketoiminnassaan, usea vieraaseen kulttuuriin liittyvä alue täytyy opiskella.
Tämä opinnäytetyö keskittyy haasteisiin mitä yritykset kohtaavat kommunikoidessaan yli maan rajojen. Suomen ja Ranskan välinen kaupan käynti on valittu pääpisteeksi, ja case-yrityksinä ovat Merivaara ja UPM, joilla molemmilla on toimintaa Ranskassa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja deduktiivinen lähestymistapa on valittu käytettäväksi. Teksti muodostuu teoriaosuudesta ja empiriaosuudesta, mikä on tehty haastattelemalla case-yrityksiä. Teoriaosuuden kulttuuria käsittelevät kappaleet on tehty suurimmilta osin tunnettujen kulttuurintutkijoiden, Geert Hofstede ja Edward Hall, avulla.
Kun teoria-ja empiriaosuuden tiedot yhdistettiin, tulokset olivat samat. Edessä on monta kulttuureihin liittyvää haastetta, kun siirrytään uudelle ja tuntemattomalla markkina alueelle, mitkä täytyy hallita. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että ns. kielimuuri on yksi suurimmista haasteista, samoin oikein kommunikointitavan löytäminen. Kun molempien maiden edustajat oppivat ymmärtämään kollegoidensa kulttuuria, ja tapaa kommunikoida, yhteistyön tekeminen on mahdollista.
Asiasanat: kulttuuri, kommunikointi, kansainvälinen kauppa, kulttuurienvälinen kommunikointi, haaste
Tämä opinnäytetyö keskittyy haasteisiin mitä yritykset kohtaavat kommunikoidessaan yli maan rajojen. Suomen ja Ranskan välinen kaupan käynti on valittu pääpisteeksi, ja case-yrityksinä ovat Merivaara ja UPM, joilla molemmilla on toimintaa Ranskassa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen ja deduktiivinen lähestymistapa on valittu käytettäväksi. Teksti muodostuu teoriaosuudesta ja empiriaosuudesta, mikä on tehty haastattelemalla case-yrityksiä. Teoriaosuuden kulttuuria käsittelevät kappaleet on tehty suurimmilta osin tunnettujen kulttuurintutkijoiden, Geert Hofstede ja Edward Hall, avulla.
Kun teoria-ja empiriaosuuden tiedot yhdistettiin, tulokset olivat samat. Edessä on monta kulttuureihin liittyvää haastetta, kun siirrytään uudelle ja tuntemattomalla markkina alueelle, mitkä täytyy hallita. Tutkimuksen perusteella voi todeta, että ns. kielimuuri on yksi suurimmista haasteista, samoin oikein kommunikointitavan löytäminen. Kun molempien maiden edustajat oppivat ymmärtämään kollegoidensa kulttuuria, ja tapaa kommunikoida, yhteistyön tekeminen on mahdollista.
Asiasanat: kulttuuri, kommunikointi, kansainvälinen kauppa, kulttuurienvälinen kommunikointi, haaste