PELIKEHITYSPROSESSI ANDROID-ALUSTALLE: Tower Defence
Ylönen, Heikki (2013)
Ylönen, Heikki
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718630
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia pelikehitysprosessin vaiheita ja siihen valittuja menetelmiä. Työssä toteutettiin tower defence -aiheinen peli. Pelikehitysprosessi toteutettiin kahden hengen ryhmässä etätyöskentelynä, hyödyntäen erilaisia tällaisen työskentelyn mahdollistavia työkaluja. Teknisesti peli toteutettiin Java-ohjelmointikielellä AndEngine-pelimoottoria hyödyntäen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään pelikehitysprosessissa käytettyjä ohjelmistotuotannon menetelmiä, Android-käyttöjärjestelmää ja sovelluskauppa Google Playta. Työssä esitellään myös erilaisia pelimoottorivaihtoehtoja ja pelikehitysprosessin aikana käytettyjä työkaluja. Tämän lisäksi vertaillaan myös etä- ja lähityöskentelyn höytyjä ja haittoja nimenomaan työssä käytettyjä menetelmiä ajatellen.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa esitellään tarkemmin itse pelikehitysprosessia ja siinä käytettyjä työkaluja. Tämän prosessin tuloksena syntyi lopulta alkuperäisen suunnitelman mukainen ja toimiva tower defence -peli.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään pelikehitysprosessissa käytettyjä ohjelmistotuotannon menetelmiä, Android-käyttöjärjestelmää ja sovelluskauppa Google Playta. Työssä esitellään myös erilaisia pelimoottorivaihtoehtoja ja pelikehitysprosessin aikana käytettyjä työkaluja. Tämän lisäksi vertaillaan myös etä- ja lähityöskentelyn höytyjä ja haittoja nimenomaan työssä käytettyjä menetelmiä ajatellen.
Opinnäytetyön käytännön osuudessa esitellään tarkemmin itse pelikehitysprosessia ja siinä käytettyjä työkaluja. Tämän prosessin tuloksena syntyi lopulta alkuperäisen suunnitelman mukainen ja toimiva tower defence -peli.