Opiskelijoille kohdennetun markkinointikampanjan tehokkuus - Case Tiimari
Korhonen, Eerika; Lepistö, Saara (2013)
Korhonen, Eerika
Lepistö, Saara
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718622
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Tiimarin opiskelijoille suunnatun markkinointikampanjan tehokkuutta. Opinnäytetyössä tutkitaan Tiimarin tarjoaman -15 prosentin opiskelija-alennuksen kiinnostavuutta ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa sekä heidän brändimielikuvaansa yrityksestä.
Tiimari Oyj Abp on Helsingin pörssissä noteerattu yhtiö, joka on keskittynyt askartelun, lasten juhlien, koulu- ja toimistotarvikkeiden, kodin somistamisen ja erilaisten sesonkituotteiden vähittäismyyntiin. Yritys perustettiin vuonna 1975.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiin, erityisesti Internet- ja nuorisomarkkinointiin sekä brändiin ja brändimielikuviin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään erilaisia markkinointikanavia, mielikuvamarkkinointia sekä ostokäyttäytymistä.
Tutkimusongelmaksi määrittelimme; tietävätkö ammattikorkeakouluopiskelijat Tiimarin -15 %:n opiskelija-alennuksesta ja kiinnostaako se heitä sekä millainen brändimielikuva heillä on yrityksestä. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi suoritimme sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa haastattelimme toimeksiantajaa Tiimarin kaupallista johtajaa saadaksemme kokonaiskuvan opiskelija-alennusmarkkinointikampanjan nykytilasta. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa kohderyhmälle toteutettiin verkkokysely, jonka avulla saatiin arvokasta tietoa kampanjan tehokkuudesta ja kiinnostavuudesta.
Tärkeimpinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että opiskelija-alennuskampanjan markkinointikanavat eivät ole saavuttaneet kohderyhmää toivotulla tavalla ja vaativat tarkastamista. Kohderyhmällä on epätietoisuutta opiskelija-alennuksesta ja opiskelutarvikkeiden saatavuudesta Tiimarista. Kohderyhmästä löytyy kuitenkin kiinnostusta ja halukkuutta asioida Tiimarissa.
Pohdintaosiossa ehdotamme yritykselle verkkomarkkinointiin panostamista, jotta kohderyhmä saavutettaisiin mahdollisimman tehokkaasti oikeiden kanavien kautta. Sosiaalinen media sekä verkko- ja mobiiliviestintä nousevat tärkeään asemaan kyseisessä kohderyhmässä. Yrityksen tulisi myös kasvattaa kohderyhmätuntemusta sekä panostaa markkinointikampanjan tehokkaampaan seurantaan ja mittaamiseen.
Tiimari Oyj Abp on Helsingin pörssissä noteerattu yhtiö, joka on keskittynyt askartelun, lasten juhlien, koulu- ja toimistotarvikkeiden, kodin somistamisen ja erilaisten sesonkituotteiden vähittäismyyntiin. Yritys perustettiin vuonna 1975.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään markkinointiin, erityisesti Internet- ja nuorisomarkkinointiin sekä brändiin ja brändimielikuviin. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään erilaisia markkinointikanavia, mielikuvamarkkinointia sekä ostokäyttäytymistä.
Tutkimusongelmaksi määrittelimme; tietävätkö ammattikorkeakouluopiskelijat Tiimarin -15 %:n opiskelija-alennuksesta ja kiinnostaako se heitä sekä millainen brändimielikuva heillä on yrityksestä. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi suoritimme sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa haastattelimme toimeksiantajaa Tiimarin kaupallista johtajaa saadaksemme kokonaiskuvan opiskelija-alennusmarkkinointikampanjan nykytilasta. Kvantitatiivisessa tutkimuksessa kohderyhmälle toteutettiin verkkokysely, jonka avulla saatiin arvokasta tietoa kampanjan tehokkuudesta ja kiinnostavuudesta.
Tärkeimpinä johtopäätöksinä voidaan todeta, että opiskelija-alennuskampanjan markkinointikanavat eivät ole saavuttaneet kohderyhmää toivotulla tavalla ja vaativat tarkastamista. Kohderyhmällä on epätietoisuutta opiskelija-alennuksesta ja opiskelutarvikkeiden saatavuudesta Tiimarista. Kohderyhmästä löytyy kuitenkin kiinnostusta ja halukkuutta asioida Tiimarissa.
Pohdintaosiossa ehdotamme yritykselle verkkomarkkinointiin panostamista, jotta kohderyhmä saavutettaisiin mahdollisimman tehokkaasti oikeiden kanavien kautta. Sosiaalinen media sekä verkko- ja mobiiliviestintä nousevat tärkeään asemaan kyseisessä kohderyhmässä. Yrityksen tulisi myös kasvattaa kohderyhmätuntemusta sekä panostaa markkinointikampanjan tehokkaampaan seurantaan ja mittaamiseen.