Toiminnanohjausjärjestelmän päivittäminen : Case: Microsoft Dynamics AX
Heino, Åke (2013)
Heino, Åke
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718509
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat tyypillisimmät syyt toiminnanohjausjärjestelmien päivitysprojektien epäonnistumisille ja miten epäonnistumisia voitaisiin välttää. Toiminnanohjausjärjestelmien päivitysprojektien haasteita ja ongelmia käsiteltiin teoriaosuudessa rajaamatta aihetta mihinkään tiettyyn toiminnanohjausjärjestelmään. Haastattelut rajattiin kuitenkin koskemaan vain Microsoft Dynamics AX toiminnanohjausjärjestelmää.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Se toteutettiin haastattelemalla pitkään Microsoft Dynamics AX toiminnanohjausjärjestelmän parissa työskennelleitä ihmisiä. Haastatellut edustivat järjestelmätoimittajan tai -valmistajan puolta. Kaikkien kanssa sovittiin yksilölliset haastattelut ja heille toimitettiin haastattelukysymykset etukäteen tutustuttavaksi. Haastateltavat saivat kuitenkin vapaasti kertoa kokemuksistaan ja käsityksistään kysymysten toimiessa vain runkona.
Haastateltavat kuvasivat omien kokemustensa pohjalta useita syitä, miksi toiminnanohjausjärjestelmien päivitysprojektit epäonnistuvat tai onnistuvat. Mielenkiintoista oli se, että tässä kohtaa sekä teoria että käytäntö kohtasivat hyvin, joskin ulkopuolisen projektipäällikön käyttämisessä oli eroa haastateltavien mielipiteiden ja aikaisempien julkaisujen välillä. Päivitysprojektien epäonnistumisten seurauksista usea haastateltava nosti esiin liikevaihdon menetyksen, kun tilauksia ei saada toimitettua eikä laskuja lähetettyä. Järjestelmämuutosten päivittämisessä ja siirtämisessä pidettiin tärkeänä kokonaisuuden hallintaa sekä toiminnallisesti että kustannuksellisesti.
Tutkimuksessa onnistuttiin kartoittamaan runsaasti erilaisia syitä päivitysprojektien epäonnistumisille. Toisaalta löydettiin paljon keinoja, joilla epäonnistumisia voitaisiin välttää.
Toiminnanohjausjärjestelmiä päivitetään jatkuvasti ja valitettavan usein päivitysprojektit epäonnistuvat. Yrityksissä onkin tarve saada selkeitä ohjeita ja suosituksia parhaista käytännöistä toiminnanohjausjärjestelmien päivittämiseen. Tutkimuksessa annetaankin ohjeita ja neuvoja päivitysprojektien onnistumisen edistämiseksi ja karikkojen välttämiseksi.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista menetelmää. Se toteutettiin haastattelemalla pitkään Microsoft Dynamics AX toiminnanohjausjärjestelmän parissa työskennelleitä ihmisiä. Haastatellut edustivat järjestelmätoimittajan tai -valmistajan puolta. Kaikkien kanssa sovittiin yksilölliset haastattelut ja heille toimitettiin haastattelukysymykset etukäteen tutustuttavaksi. Haastateltavat saivat kuitenkin vapaasti kertoa kokemuksistaan ja käsityksistään kysymysten toimiessa vain runkona.
Haastateltavat kuvasivat omien kokemustensa pohjalta useita syitä, miksi toiminnanohjausjärjestelmien päivitysprojektit epäonnistuvat tai onnistuvat. Mielenkiintoista oli se, että tässä kohtaa sekä teoria että käytäntö kohtasivat hyvin, joskin ulkopuolisen projektipäällikön käyttämisessä oli eroa haastateltavien mielipiteiden ja aikaisempien julkaisujen välillä. Päivitysprojektien epäonnistumisten seurauksista usea haastateltava nosti esiin liikevaihdon menetyksen, kun tilauksia ei saada toimitettua eikä laskuja lähetettyä. Järjestelmämuutosten päivittämisessä ja siirtämisessä pidettiin tärkeänä kokonaisuuden hallintaa sekä toiminnallisesti että kustannuksellisesti.
Tutkimuksessa onnistuttiin kartoittamaan runsaasti erilaisia syitä päivitysprojektien epäonnistumisille. Toisaalta löydettiin paljon keinoja, joilla epäonnistumisia voitaisiin välttää.
Toiminnanohjausjärjestelmiä päivitetään jatkuvasti ja valitettavan usein päivitysprojektit epäonnistuvat. Yrityksissä onkin tarve saada selkeitä ohjeita ja suosituksia parhaista käytännöistä toiminnanohjausjärjestelmien päivittämiseen. Tutkimuksessa annetaankin ohjeita ja neuvoja päivitysprojektien onnistumisen edistämiseksi ja karikkojen välttämiseksi.