Hiusalan opettajien teoriaosaaminen ja täydennyskoulutustarpeet
Tynkkynen, Jenna (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718495
Tiivistelmä
Hiusalan asiakkaat ovat yhä enemmän tietoisia käyttämistään tuotteista ja niiden sisältämistä raaka-aineista. Myös hiusalan ammattilaisten teoriaosaamisen merkitys erityisesti tuote- ja raaka-ainetietämyksestä kasvaa koko ajan. Ammattilaisten tulisi pystyä neuvomaan asiakkaitaan tuotetietoudessa. Tämän kaltainen osaaminen vaatii jatkuvaa ammattilaisten sekä am-mattiopettajien täydennyskoulutusta, jotta ajan mukainen osaaminen säilyisi hiusalalla.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ammatilliset opettajat ry:n hiusalan jaostolle. Hiusalan opettajia koskevaa tutkimustietoa on vähän ja se koetaan tarpeelliseksi, jotta voidaan kehittää opettajien osaamista ja täydennyskoulutusmahdollisuuksia. Työn tarkoitus on tutkia hiusalan opettajien teoriaosaamista heidän omasta näkökulmastaan. Tarkoitus on myös selvittää, minkälainen täydennyskoulutus alalla koettaisiin tarpeelliseksi.
Hiusalan ammattiopettajaksi kouluttaudutaan hiusalan perusopintojen jälkeen joko kauneu-denhoitoalan ammattikorkeakoulututkinnon tai hiusalan erikoisammattitutkinnon kautta, jonka jälkeen suoritetaan ammattiopettajan pedagogiset opinnot. Opettajan ammattiosaamisessa korostuu pedagogisen osaamisen lisäksi substanssiosaaminen. Hiusalan osaamisvaatimukset kehittyvät muuttuvat koko ajan ja tämä vaikuttaa myös hiusalan ammattiopettajien osaamisen kehittämisen tarpeisiin.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisellä tutkimuslomakkeella joka sisälsi yhdeksän kysymystä. Tutkimustulosten perusteella teoriaosaamisen opettaminen koetaan haastavaksi ja erityisesti täydennyskoulutusta koettiin tarvittavan kemian ja kosmetiikan raaka-ainetietouden opettamiseen. Täydennyskoulutusta hiusalan opettajat kokivat tarvitsevan lähes kaikkiin teoriaosaamisen osa-alueista. Vähiten haastavaksi hiusalan opettajat kokivat markkinoinnin ja yrittäjyyden opettamisen. Täydennyskoulutuskentän yhtenäistäminen koettiin myös tarpeellisena.
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Ammatilliset opettajat ry:n hiusalan jaostolle. Hiusalan opettajia koskevaa tutkimustietoa on vähän ja se koetaan tarpeelliseksi, jotta voidaan kehittää opettajien osaamista ja täydennyskoulutusmahdollisuuksia. Työn tarkoitus on tutkia hiusalan opettajien teoriaosaamista heidän omasta näkökulmastaan. Tarkoitus on myös selvittää, minkälainen täydennyskoulutus alalla koettaisiin tarpeelliseksi.
Hiusalan ammattiopettajaksi kouluttaudutaan hiusalan perusopintojen jälkeen joko kauneu-denhoitoalan ammattikorkeakoulututkinnon tai hiusalan erikoisammattitutkinnon kautta, jonka jälkeen suoritetaan ammattiopettajan pedagogiset opinnot. Opettajan ammattiosaamisessa korostuu pedagogisen osaamisen lisäksi substanssiosaaminen. Hiusalan osaamisvaatimukset kehittyvät muuttuvat koko ajan ja tämä vaikuttaa myös hiusalan ammattiopettajien osaamisen kehittämisen tarpeisiin.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisellä tutkimuslomakkeella joka sisälsi yhdeksän kysymystä. Tutkimustulosten perusteella teoriaosaamisen opettaminen koetaan haastavaksi ja erityisesti täydennyskoulutusta koettiin tarvittavan kemian ja kosmetiikan raaka-ainetietouden opettamiseen. Täydennyskoulutusta hiusalan opettajat kokivat tarvitsevan lähes kaikkiin teoriaosaamisen osa-alueista. Vähiten haastavaksi hiusalan opettajat kokivat markkinoinnin ja yrittäjyyden opettamisen. Täydennyskoulutuskentän yhtenäistäminen koettiin myös tarpeellisena.