Käyttäjätutkimus Web-suunnittelun työkaluna
Halinen, Vladimir (2013)
Halinen, Vladimir
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718492
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee käyttäjätutkimusta ja sen toteuttamista web-suunnittelun työkaluksi pienen yrityksen näkökulmasta. Siinä perehdytään lyhyesti käyttäjätutkimukseen, siitä saatavaan käyttäjätietoon ja erilaisiin tapoihin hankkia tätä tietoa. Tämän jälkeen käyttäjätutkimuksen periaatteita sovelletaan Bluetone-nimiseen yrityksen web-sivuihin painottuvaan käyttäjätutkimukseen, joka toteutetaan web- pohjaisella lomakkeella. Tutkimus toteutetaan pienen yrityksen näkökulmasta, jolloin se pyritään pitämään mahdollisimman yksinkertaisena toteuttaa, mutta samalla mahdollisimman hyödyllisenä.
Web-pohjainen käyttäjätutkimus onnistui yli odotusten ja seminaarityön loppupuolella käydään läpi tutkimuksen vastaukset kysymys kysymykseltä samalla analysoiden, kuinka vastaukset voisivat vaikuttaa Bluetone –sivuston uudelleensuunnitteluun.
Tämän jälkeen opinnäytetyössä esitellään uutta versiota Bluetone-sivustosta, jonka suunnittelussa on hyödynnetty kyselytutkimuksen tuloksia.
Yhteenvetona todetaan, että perehtymällä käyttäjätutkimuksen perusteisiin ja olemalla tarpeeksi kriittinen omia kysymyksiä kohtaan pieni yritys voi toteuttaa yksinkertaisen, mutta hyödyllisen käyttäjätutkimuksen ilman ulkopuolista apua ja järkevillä resursseilla. Tutkimuksen katsotaan tarjonneen sellaista tietoa, jota ei muuten olisi voitu päätellä ja joka tarjosi selkeitä linjoja uuden Bluetone –sivuston suunnitteluun.
Web-pohjainen käyttäjätutkimus onnistui yli odotusten ja seminaarityön loppupuolella käydään läpi tutkimuksen vastaukset kysymys kysymykseltä samalla analysoiden, kuinka vastaukset voisivat vaikuttaa Bluetone –sivuston uudelleensuunnitteluun.
Tämän jälkeen opinnäytetyössä esitellään uutta versiota Bluetone-sivustosta, jonka suunnittelussa on hyödynnetty kyselytutkimuksen tuloksia.
Yhteenvetona todetaan, että perehtymällä käyttäjätutkimuksen perusteisiin ja olemalla tarpeeksi kriittinen omia kysymyksiä kohtaan pieni yritys voi toteuttaa yksinkertaisen, mutta hyödyllisen käyttäjätutkimuksen ilman ulkopuolista apua ja järkevillä resursseilla. Tutkimuksen katsotaan tarjonneen sellaista tietoa, jota ei muuten olisi voitu päätellä ja joka tarjosi selkeitä linjoja uuden Bluetone –sivuston suunnitteluun.