"No jos saa ite tehdä jotain mitä haluaa, ettei kukaan käske mitä tekee" : lasten ajatuksia leikistä, leikkikavereista ja aikuisen roolista esiopetuksessa
Helin, Jenna; Hietava, Enni-Lotta (2013)
Lataukset:
Helin, Jenna
Hietava, Enni-Lotta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718486
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuoda esille lasten ajatuksia leikistä esiopetuksessa. Halusimme myös selvittää lasten ajatuksia leikkikavereista sekä aikuisen roolista leikissä. Työmme teoreettisena viitekehyksenä on leikin teoria sekä esiopetussuunnitelma. Työelämän yhteistyökumppanina toimi Turussa sijaitseva päiväkoti Lastentalo Mukulax.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsimme aineiston haastattelemalla ja saduttamalla neljää esiopetusikäistä lasta. Haastattelu on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluissa käytimme apuna valokuvia, jotka olimme ottaneet aikaisemmasta leikkitilanteesta. Myös sadutus pohjautui valokuvaan aikaisemmasta leikkitilanteesta. Tulokset analysoimme teemoittelun avulla.
Tuloksista kävi ilmi, että lasten mielestä leikki ja ruoka ovat päiväkodissa kivointa. Kivaksi leikiksi lapset kertoivat sellaisen, jossa saavat itse päättää. Kiva leikkikaveri on reilu, ottaa toiset mukaan eikä määräile. Huono leikkikaveri lasten mielestä taas on itsekäs ja määräilevä. Vastauksista tuli esille selvästi myös se, että aikuisen puuttumista leikkiin riitatilanteissa tarvitaan. Haastateltavat olivat yksimielisiä siitä, että aikuisen osallistuminen leikkiin on kiva asia, mutta sitä ei tapahdu usein.
Johtopäätöksemme on, että vapaus valita leikki ja sen sisältö ovat lapsille tärkeitä. Lapset myös arvostavat, kun aikuinen tulee mukaan leikkimään. Aikuisen tulisi siis varhaiskasvatuksessa tukea vapaata ja omaehtoista leikkiä sekä pyrkiä löytämään aikaa osallistua lasten leikkiin.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Keräsimme aineiston haastattelemalla ja saduttamalla neljää esiopetusikäistä lasta. Haastattelu on puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluissa käytimme apuna valokuvia, jotka olimme ottaneet aikaisemmasta leikkitilanteesta. Myös sadutus pohjautui valokuvaan aikaisemmasta leikkitilanteesta. Tulokset analysoimme teemoittelun avulla.
Tuloksista kävi ilmi, että lasten mielestä leikki ja ruoka ovat päiväkodissa kivointa. Kivaksi leikiksi lapset kertoivat sellaisen, jossa saavat itse päättää. Kiva leikkikaveri on reilu, ottaa toiset mukaan eikä määräile. Huono leikkikaveri lasten mielestä taas on itsekäs ja määräilevä. Vastauksista tuli esille selvästi myös se, että aikuisen puuttumista leikkiin riitatilanteissa tarvitaan. Haastateltavat olivat yksimielisiä siitä, että aikuisen osallistuminen leikkiin on kiva asia, mutta sitä ei tapahdu usein.
Johtopäätöksemme on, että vapaus valita leikki ja sen sisältö ovat lapsille tärkeitä. Lapset myös arvostavat, kun aikuinen tulee mukaan leikkimään. Aikuisen tulisi siis varhaiskasvatuksessa tukea vapaata ja omaehtoista leikkiä sekä pyrkiä löytämään aikaa osallistua lasten leikkiin.