Lahden IT-markkinoiden kartoitus : case: Datatronic Oy
Koivunen, Teemu (2013)
Koivunen, Teemu
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618463
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Lahdessa toimivalle IT-alan yritys Datatronic Oy:lle. Toimeksiantajalla ei ole kirjoitushetkellä tarkkaa markkinointisuunnitelmaa, joten käsittelen alkupuolella markkinointisuunnitelman eri osa-alueita, minkä kautta on tilaisuus nähdä tarkemmin omat potentiaaliset asiakassegmentit ja räätälöidä heille omat palvelut sekä mainonta.
Teoriaosuudessa käsittelen analyysejä, jotka kuuluvat markkina-analyysin lähtökohdista suoraan SWOT-analyysiin, siirtyen pienemmistä analyyseistä suurempiin. Tätä seuraa kilpailukeinojen käsittelyitä joihin kuuluu palvelu, tuote, hinta sekä saatavuus.
Lahden IT-markkinoiden suunnittelun teoria alkaa selvittämällä, millainen on Lahdessa oleva toimintaympäristö IT-yrityksellä, millaista statistiikkaa on selvillä Lahden asukkaista, millaisia muita alan kilpailijoita Lahdesta löytyy samalta alueelta sekä esitetään kodintietotekniikan myyntilukuja sekä mediamainonnan jakautumista.
Markkinakartoituksessa tuon esille kodintietotekniikan myynnit eri näkökulmien lukuina sekä tilastotietoa Lahden asukkaista ja tutkintaa Lahden keskustassa olevista IT-liikkeistä. Tätä seuraa toimenpiteet, mitä Datatronic voisi tehdä jatkossa. Käytän tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä havainnointia, kirjoituspöytätutkimusta sekä haastattelen Datatronicin henkilökuntaa.
Opinnäytetyön lopullisena tuotoksena on Lahden IT-alan kartoitus, jossa on painotusta enemmän palvelun näkökulmasta, ja tämä opinnäytetyö toimii kohdeyritykselle tukena heidän tuleviin palavereihin ja markkinointisuunnitelmiin. On erityisen tärkeää tietää millaisilla markkinoilla yritys on liikkeellä ja keille tarkalleen ovat myymässä palveluita ja tuotteitansa, tiedostaen samalla muut kilpailevat yritykset sekä heidän toimintansa. Opinnäytetyössä olevien tietojen perusteella työntekijät voivat itse huomata myös asioita, joita voisi huomata vain kokemuksen kautta ja tätä kautta edistää myyntiä.
Teoriaosuudessa käsittelen analyysejä, jotka kuuluvat markkina-analyysin lähtökohdista suoraan SWOT-analyysiin, siirtyen pienemmistä analyyseistä suurempiin. Tätä seuraa kilpailukeinojen käsittelyitä joihin kuuluu palvelu, tuote, hinta sekä saatavuus.
Lahden IT-markkinoiden suunnittelun teoria alkaa selvittämällä, millainen on Lahdessa oleva toimintaympäristö IT-yrityksellä, millaista statistiikkaa on selvillä Lahden asukkaista, millaisia muita alan kilpailijoita Lahdesta löytyy samalta alueelta sekä esitetään kodintietotekniikan myyntilukuja sekä mediamainonnan jakautumista.
Markkinakartoituksessa tuon esille kodintietotekniikan myynnit eri näkökulmien lukuina sekä tilastotietoa Lahden asukkaista ja tutkintaa Lahden keskustassa olevista IT-liikkeistä. Tätä seuraa toimenpiteet, mitä Datatronic voisi tehdä jatkossa. Käytän tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä havainnointia, kirjoituspöytätutkimusta sekä haastattelen Datatronicin henkilökuntaa.
Opinnäytetyön lopullisena tuotoksena on Lahden IT-alan kartoitus, jossa on painotusta enemmän palvelun näkökulmasta, ja tämä opinnäytetyö toimii kohdeyritykselle tukena heidän tuleviin palavereihin ja markkinointisuunnitelmiin. On erityisen tärkeää tietää millaisilla markkinoilla yritys on liikkeellä ja keille tarkalleen ovat myymässä palveluita ja tuotteitansa, tiedostaen samalla muut kilpailevat yritykset sekä heidän toimintansa. Opinnäytetyössä olevien tietojen perusteella työntekijät voivat itse huomata myös asioita, joita voisi huomata vain kokemuksen kautta ja tätä kautta edistää myyntiä.