Kotihoidon asiakkaiden kokemuksia arviointikäynnistä palveluohjauksen näkökulmasta
Levy, Sirpa (2013)
Levy, Sirpa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618462
Tiivistelmä
Kotona asumisen tukeminen on kehityssuuntana koko yhteiskunnassa, ja se on myös Raision kaupungin ensisijainen tavoite ikäihmisten hoidossa. Laadukkailla palveluilla ja palveluohjauksella tuetaan asiakkaan kotona selviytymistä. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (vanhuspalvelulaki) vahvistaa ikääntyneen asemaa lainsäädännön keinoin. Raision kaupunki huomioi lainsäädännön tuottaessaan ja kehittäessään ikäihmisten sosiaali- ja terveyspalveluita.
Palveluohjauksessa asiakas on kaiken toiminnan keskiössä. Opinnäytetyön tavoitteena on kuulla kotihoidon asiakkaan ääni ja asiakkaan omakohtainen kokemus arviointitilanteesta. Arviointitilanteessa korostuu asiakaslähtöisyyden, voimavaralähtöisyyden ja dialogisuuden näkökulmat, mitkä ovat palveluohjauksen kulmakiviä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina. Kohdehenkilöt olivat uusia Raision kotihoidon palveluiden piiriin tulleita asiakkaita, joille oli tehty arviointikäynti palvelutarpeen kartoittamiseksi.
Raision kotihoidon arviointikäynnillä on tarkoitus kartoittaa asiakkaan kokonaisvaltainen toimintakyky ja voimavarat sekä suunnitella tarvittavat palvelut. Arviointikäynnin tarkoitus on toimia palveluohjauksellisena tilanteena, jossa yhteistyössä asiakkaan kanssa jäsennetään tavoitteet ja tarpeet sekä tuetaan itsenäisten päätösten tekemistä.
Kehittämällä palveluohjausta ja palveluntarpeen arviointi pystyään palvelut kohdentamaan oikea-aikaisesti ja asiakkaan tavoitteita vastaaviksi. Asiakkaan tiedon lisääminen palveluista ja niiden vaikutuksista hyvinvointiin ja toimintakykyyn lisää asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja mahdollisuutta osallistua aktiivisesti oman elämän suunnitteluun.
Palveluohjauksessa asiakas on kaiken toiminnan keskiössä. Opinnäytetyön tavoitteena on kuulla kotihoidon asiakkaan ääni ja asiakkaan omakohtainen kokemus arviointitilanteesta. Arviointitilanteessa korostuu asiakaslähtöisyyden, voimavaralähtöisyyden ja dialogisuuden näkökulmat, mitkä ovat palveluohjauksen kulmakiviä.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina. Kohdehenkilöt olivat uusia Raision kotihoidon palveluiden piiriin tulleita asiakkaita, joille oli tehty arviointikäynti palvelutarpeen kartoittamiseksi.
Raision kotihoidon arviointikäynnillä on tarkoitus kartoittaa asiakkaan kokonaisvaltainen toimintakyky ja voimavarat sekä suunnitella tarvittavat palvelut. Arviointikäynnin tarkoitus on toimia palveluohjauksellisena tilanteena, jossa yhteistyössä asiakkaan kanssa jäsennetään tavoitteet ja tarpeet sekä tuetaan itsenäisten päätösten tekemistä.
Kehittämällä palveluohjausta ja palveluntarpeen arviointi pystyään palvelut kohdentamaan oikea-aikaisesti ja asiakkaan tavoitteita vastaaviksi. Asiakkaan tiedon lisääminen palveluista ja niiden vaikutuksista hyvinvointiin ja toimintakykyyn lisää asiakkaan itsemääräämisoikeutta ja mahdollisuutta osallistua aktiivisesti oman elämän suunnitteluun.