Kasvatuskumppanuus maahanmuuttajavanhempien näkökulmasta
Korpimäki, Laura (2013)
Korpimäki, Laura
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618444
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kasvatuskumppanuuden toteutumista maahanmuuttajavanhempien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää, miten maahanmuuttajavanhemmat kokevat kasvatuskumppanuuden toteutuvan, ovatko he tietoisia tällaisesta periaatteesta ja mitä maahanmuuttajavanhemmat itse toivovat päiväkodin kasvattajien kanssa tehtävältä yhteistyöltä. Tarkoituksena oli myös tuottaa varhaiskasvatukselle tietoa, miten kasvatuskumppanuuden toteutumista voitaisiin edistää vanhempien kokemusten pohjalta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kasvatuskumppanuutta sekä varhaiskasvatustyön menetelmänä että kasvattajien ja vanhempien välistä vuorovaikutusta ohjaavana periaatteena. Teoriaosuudessa käsitellään myös monikulttuurista varhaiskasvatusta ja kasvatuskumppanuutta maahanmuuttajavanhempien kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä pako-laistaustaista maahanmuuttajavanhempaa. Kaikissa haastatteluissa käytettiin tulkkia, ja yhtä haastattelua lukuun ottamatta haastattelut nauhoitettiin. Litteroitu haastattelumateriaali analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan kasvatuskumppanuus käsitteenä ei ole vielä tuttu kaikille maahanmuuttajavanhemmille. Vanhempien kokemusten mukaan siihen liittyvät kuulemisen, kunnioituksen ja luottamuksen periaatteet näyttäisivät kuitenkin pääosin toteutuvan. Vanhemmat kuvailevat suhdettaan ammattikasvattajiin hyväksi. Suurin osa vanhemmista kokee luottavansa päiväkodin varhaiskasvattajiin ja tulleensa kuulluksi. Heidän mukaansa päiväkodilla voidaan keskustella kaikista asioista, ja he kokevat kasvattajien kunnioittavan heidän kulttuuriaan. Kielimuuri vaikeuttaa kuitenkin päivittäistä vuoropuhelua, ja todellinen dialogi jää vähäiseksi. Dialogia voidaan lisätä ja kasvatuskumppanuuden toteutumista voidaan edistää kehittämällä päiväkodin käytäntöjä. Opinnäytetyössä esitetään joitakin teoriaan perustuvia kehittämisen kohteita ja ehdotuksia, miten kasvatuskumppanuuden toteutumista voitaisiin edistää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kasvatuskumppanuutta sekä varhaiskasvatustyön menetelmänä että kasvattajien ja vanhempien välistä vuorovaikutusta ohjaavana periaatteena. Teoriaosuudessa käsitellään myös monikulttuurista varhaiskasvatusta ja kasvatuskumppanuutta maahanmuuttajavanhempien kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimusta varten haastateltiin viittä pako-laistaustaista maahanmuuttajavanhempaa. Kaikissa haastatteluissa käytettiin tulkkia, ja yhtä haastattelua lukuun ottamatta haastattelut nauhoitettiin. Litteroitu haastattelumateriaali analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan kasvatuskumppanuus käsitteenä ei ole vielä tuttu kaikille maahanmuuttajavanhemmille. Vanhempien kokemusten mukaan siihen liittyvät kuulemisen, kunnioituksen ja luottamuksen periaatteet näyttäisivät kuitenkin pääosin toteutuvan. Vanhemmat kuvailevat suhdettaan ammattikasvattajiin hyväksi. Suurin osa vanhemmista kokee luottavansa päiväkodin varhaiskasvattajiin ja tulleensa kuulluksi. Heidän mukaansa päiväkodilla voidaan keskustella kaikista asioista, ja he kokevat kasvattajien kunnioittavan heidän kulttuuriaan. Kielimuuri vaikeuttaa kuitenkin päivittäistä vuoropuhelua, ja todellinen dialogi jää vähäiseksi. Dialogia voidaan lisätä ja kasvatuskumppanuuden toteutumista voidaan edistää kehittämällä päiväkodin käytäntöjä. Opinnäytetyössä esitetään joitakin teoriaan perustuvia kehittämisen kohteita ja ehdotuksia, miten kasvatuskumppanuuden toteutumista voitaisiin edistää.