TUOTEPERHEEN BRÄNDIN RAKENTAMINEN - CASE KOTILAN TILA
Niskanen, Veera (2013)
Niskanen, Veera
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618437
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618437
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin brändin merkitystä yrityksen liiketoiminnan kannalta ja sen systemaattista johtamista liiketaloudellisen kannattavuuden kehittämisen näkökulmasta. Tarjonnan lisääntyminen ja voimistunut hintakilpailu markkinoilla saa yritykset hakemaan yhä enemmän kilpailuetua differoimisella eli erilaistumisella. Brändin rakentamisesta on tullut siis yksi suosituimmista strategioista saavuttaa menestymistä ja erottuvuutta kohdemarkkinoilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille ratkaisuja rakentaa yhtenäinen tuoteperheen brändi, jonka avulla tuotevalikoimassa esiintyvät erilliset tuotteet voidaan sitoa saman identiteetin ja markkinointitoimenpiteiden alaisuuteen. Toimeksiantajayrityksenä toimi marjahillo tuotteita valmistava Kotilan tila. Pyrkimyksenä oli luoda brändin rakentamista varten kehittämissuunnitelma, joka antaisi yritykselle valmiudet lähteä toteuttamaan tuotevalikoimansa kehittämistä edelleen, kokonaisvaltaisemmin kohde-ryhmälleen arvoa tuottavaksi kokonaisuudeksi.
Työ koostuu teoriaosuuden muodostavasta kirjoituspöytätutkimuksesta ja sen soveltamisesta käytäntöön. Teoriaosuudessa käsiteltiin brändiä ja brändin rakentamiseen liittyviä vaiheita alan kirjallisuuden lähteitä apuna käyttäen. Teoriassa painopisteenä oli käsitellä tuotteiden brändäämiseen liittyvää teoriaa. Teoriaosuuden pohjalta luotujen käsitysten ja kirjoittajan oman arvioinnin pohjalta työtä sovellettiin käytäntöön. Lähtökohtana tuoteperheen rakentamisen suunnittelulle toimi yrityksen nykyinen tilanne ja kapasiteetti resurssien suhteen.
Brändin rakentamista muodostavan kehittämissuunnitelman tuloksien pohjalta luodut ratkaisut, voivat auttaa case-yritystä kehittämään ainutlaatuisen ja erottuvan tuoteperheen brändin sekä sille tehokkaan markkinointiviestinnän. Teoriaosuudesta voi olla apua myös muille yrityksille niiden suunnitellessa oman brändinsä rakentamista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esille ratkaisuja rakentaa yhtenäinen tuoteperheen brändi, jonka avulla tuotevalikoimassa esiintyvät erilliset tuotteet voidaan sitoa saman identiteetin ja markkinointitoimenpiteiden alaisuuteen. Toimeksiantajayrityksenä toimi marjahillo tuotteita valmistava Kotilan tila. Pyrkimyksenä oli luoda brändin rakentamista varten kehittämissuunnitelma, joka antaisi yritykselle valmiudet lähteä toteuttamaan tuotevalikoimansa kehittämistä edelleen, kokonaisvaltaisemmin kohde-ryhmälleen arvoa tuottavaksi kokonaisuudeksi.
Työ koostuu teoriaosuuden muodostavasta kirjoituspöytätutkimuksesta ja sen soveltamisesta käytäntöön. Teoriaosuudessa käsiteltiin brändiä ja brändin rakentamiseen liittyviä vaiheita alan kirjallisuuden lähteitä apuna käyttäen. Teoriassa painopisteenä oli käsitellä tuotteiden brändäämiseen liittyvää teoriaa. Teoriaosuuden pohjalta luotujen käsitysten ja kirjoittajan oman arvioinnin pohjalta työtä sovellettiin käytäntöön. Lähtökohtana tuoteperheen rakentamisen suunnittelulle toimi yrityksen nykyinen tilanne ja kapasiteetti resurssien suhteen.
Brändin rakentamista muodostavan kehittämissuunnitelman tuloksien pohjalta luodut ratkaisut, voivat auttaa case-yritystä kehittämään ainutlaatuisen ja erottuvan tuoteperheen brändin sekä sille tehokkaan markkinointiviestinnän. Teoriaosuudesta voi olla apua myös muille yrityksille niiden suunnitellessa oman brändinsä rakentamista.