Seurakunnan varhaiskasvatus ja lastenneuvola rinnakkain lapsen elämässä : Seurakunnan varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan moniammatillinen yhteistyö
Karvo, Eeva (2013)
Karvo, Eeva
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618409
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Karvo, Eeva. Opinnäytetyön nimi on Seurakunnan varhaiskasvatus ja lasten-neuvola rinnakkain lapsen elämässä. Seurakunnan varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan moniammatillinen yhteistyö. Syksy 2013, 51 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Diakonisen sosiaalityön koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonian (diakoni) virkakelpoisuus.
Tavoitteena oli selvittää kirkon varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan tämän hetkisen moniammatillisen yhteistyön tila. Tavoitteena oli myös saada selville työntekijöiden halukkuus yhteistyöhön, näkemys yhteistyön kehittämisen tar-peesta ja toteuttamisen eri vaihtoehdoista.
Tutkimuksen teoreettinen pohja oli eri asiantuntijoiden esittämissä moniammatillisen yhteistyön teorioissa, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kehittämisasiakirjassa 2013 (Lapset seurakuntalaisina) esitetyissä kirkon varhaiskasvatuksen kehittämisen painopisteissä, valtioneuvoston neuvolatoiminnan asetuksessa ja aikaisemmissa tutkimuksissa. Tutkimus oli laadullinen. Tutkimukseen osallistuivat Porin seurakuntayhtymän kolmen seurakunnan varhaiskasvatuksen ja samojen alueiden lastenneuvoloiden henkilöstö. Aineisto kerättiin kesän ja syksyn 2013 aikana. Keräsin aineiston teemahaastattelujen avulla. Analysoin aineiston sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimukseeni osallistuneista kolmesta alueesta yhdellä oli säännöllistä ja toi-sella tarpeen mukaan toteutuvaa moniammatillista yhteistyötä seurakunnan varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan kesken. Kolmannella alueella moniam-matillista yhteistyötä seurakunnan varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan välillä ei ollut lainkaan. Yhden seurakunnan varhaiskasvatuksen henkilöstön mielestä moniammatillista yhteistyötä lastenneuvolan kanssa oli tarvetta kehittää. Toisen seurakunnan varhaiskasvatuksen mielestä moniammatillista yhteistyötä lastenneuvolan kanssa ei ollut tarvetta kehittää ennen tarveharkinnan tekoa ja kolmannen seurakunnan varhaiskasvatuksen henkilöstön mielestä moniammatillista yhteistyötä lastenneuvolan kanssa ei ollut tarvetta kehittää. Jokaisen lastenneuvolan terveydenhoitaja piti tärkeänä kehittää moniammatillista yhteistyötä seurakunnan varhaiskasvatuksen kanssa. Yhteistyöideoista kaikkein vahvimmin nousi esille lapsen havainnointilomakkeen käyttö, johon seurakunnan varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan henkilöstö merkitsisi havaintoja lapsesta. Muita yhteistyöideoita oli puhelinkeskustelujen lisääminen, lastenneuvolan mahdollisuus jakaa perheille esitteitä oman seurakunnan tilaisuuksista ja ennaltaehkäisevän perhetyön järjestäminen.
Asiasanat: seurakunnan varhaiskasvatus, lastenneuvola, moniammatillinen yhteistyö
Karvo, Eeva. Opinnäytetyön nimi on Seurakunnan varhaiskasvatus ja lasten-neuvola rinnakkain lapsen elämässä. Seurakunnan varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan moniammatillinen yhteistyö. Syksy 2013, 51 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Diakonisen sosiaalityön koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + diakonian (diakoni) virkakelpoisuus.
Tavoitteena oli selvittää kirkon varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan tämän hetkisen moniammatillisen yhteistyön tila. Tavoitteena oli myös saada selville työntekijöiden halukkuus yhteistyöhön, näkemys yhteistyön kehittämisen tar-peesta ja toteuttamisen eri vaihtoehdoista.
Tutkimuksen teoreettinen pohja oli eri asiantuntijoiden esittämissä moniammatillisen yhteistyön teorioissa, Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kehittämisasiakirjassa 2013 (Lapset seurakuntalaisina) esitetyissä kirkon varhaiskasvatuksen kehittämisen painopisteissä, valtioneuvoston neuvolatoiminnan asetuksessa ja aikaisemmissa tutkimuksissa. Tutkimus oli laadullinen. Tutkimukseen osallistuivat Porin seurakuntayhtymän kolmen seurakunnan varhaiskasvatuksen ja samojen alueiden lastenneuvoloiden henkilöstö. Aineisto kerättiin kesän ja syksyn 2013 aikana. Keräsin aineiston teemahaastattelujen avulla. Analysoin aineiston sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimukseeni osallistuneista kolmesta alueesta yhdellä oli säännöllistä ja toi-sella tarpeen mukaan toteutuvaa moniammatillista yhteistyötä seurakunnan varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan kesken. Kolmannella alueella moniam-matillista yhteistyötä seurakunnan varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan välillä ei ollut lainkaan. Yhden seurakunnan varhaiskasvatuksen henkilöstön mielestä moniammatillista yhteistyötä lastenneuvolan kanssa oli tarvetta kehittää. Toisen seurakunnan varhaiskasvatuksen mielestä moniammatillista yhteistyötä lastenneuvolan kanssa ei ollut tarvetta kehittää ennen tarveharkinnan tekoa ja kolmannen seurakunnan varhaiskasvatuksen henkilöstön mielestä moniammatillista yhteistyötä lastenneuvolan kanssa ei ollut tarvetta kehittää. Jokaisen lastenneuvolan terveydenhoitaja piti tärkeänä kehittää moniammatillista yhteistyötä seurakunnan varhaiskasvatuksen kanssa. Yhteistyöideoista kaikkein vahvimmin nousi esille lapsen havainnointilomakkeen käyttö, johon seurakunnan varhaiskasvatuksen ja lastenneuvolan henkilöstö merkitsisi havaintoja lapsesta. Muita yhteistyöideoita oli puhelinkeskustelujen lisääminen, lastenneuvolan mahdollisuus jakaa perheille esitteitä oman seurakunnan tilaisuuksista ja ennaltaehkäisevän perhetyön järjestäminen.
Asiasanat: seurakunnan varhaiskasvatus, lastenneuvola, moniammatillinen yhteistyö