Helmi-hankkeen kehittämiskohteiden toteutus Saarikan kotihoidossa
Taipale, Jaana (2013)
Taipale, Jaana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618389
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Taipale, Jaana. Helmi-hankkeen kehittämiskorien toteutus Saarikan kotihoidossa. Kevät 2013, 48, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö tarkastelee kotihoidon Helmi-hankkeen muutosten seurantaa. Kotihoidon työtä tulee suunnata yhä enemmän suoranaiseen asiakastyöhön, eli asiakkaan saamaan palveluaikaan, jotta turvallinen asuminen kotona voidaan yhä paremmin varmistaa. Hankkeen avulla tehdään kotihoidon työstä läpinäkyvää sekä samalla selvitetään, mil-laisia välineitä tarvitaan, jotta kaikki tehty työ voidaan huomioida resursseja suunnitel-taessa ja niitä voidaan ohjata tehokkaammin.
Sosionomiopiskelijat toteuttivat hankkeen, jonka aikana seurattiin kotihoidon työnteki-jöiden välillistä ja välitöntä työaikaa. Samalla toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely. Hankkeen pohjalla oli Johan Groopin väitöskirjaan pohjautuva tutkimustieto kotihoidon henkilöiden työajan” ruuhkahuippujen” tasoittamiseen tietyin menetelmin. Helmi- han-keen aikana löytyi hyviä kehittämiskohteita, joiden tarkoituksena on levitä jokaiseen Saarikan kotihoidon yksikköön.
Kehittämiskorien sisältönä on tiimin yhteisistä pelisäännöistä ja sisäisistä tiedotuskäy-tännöistä sopiminen sekä tiimin jäsenten välisen yhteistyön, roolituksen ja vastuunjaon selkeyttäminen ja palvelu- ja hoitasuunnitelmien noudattaminen. Lisäksi on tarkoituk-sena päivittää palvelu- ja hoitosuunnitelmia sekä suunnata kotihoidon työpanosta asia-kastyöhön palvelutarpeen mukaisesti.
Kotihoidon palvelut elävät suuren muutoksen keskellä. Kotipalvelun ja kotisairaanhoi-don yhdistäminen sekä teknologia työvälineenä tuovat työntekijöille tarpeen oppia uusia työmenetelmiä. Työyhteisön pelisääntöjen sekä roolitusten, eli kunkin oman työnkuvan, päivittäminen muutosten keskellä on tärkeä asia.
Opinnäytetyön tiedonkeruu tehtiin teemahaastattelulla kotihoidon työntekijöille. Haas-tattelussa käytettiin jokaiselle haastateltavalle samaa strukturoitua haastattelupohjaa.
Avainsanat: kotihoito, pelisäännöt, yhteistyö, työnkuva, palvelu- ja hoitosuunnitelma, asiakastyö
Taipale, Jaana. Helmi-hankkeen kehittämiskorien toteutus Saarikan kotihoidossa. Kevät 2013, 48, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyö tarkastelee kotihoidon Helmi-hankkeen muutosten seurantaa. Kotihoidon työtä tulee suunnata yhä enemmän suoranaiseen asiakastyöhön, eli asiakkaan saamaan palveluaikaan, jotta turvallinen asuminen kotona voidaan yhä paremmin varmistaa. Hankkeen avulla tehdään kotihoidon työstä läpinäkyvää sekä samalla selvitetään, mil-laisia välineitä tarvitaan, jotta kaikki tehty työ voidaan huomioida resursseja suunnitel-taessa ja niitä voidaan ohjata tehokkaammin.
Sosionomiopiskelijat toteuttivat hankkeen, jonka aikana seurattiin kotihoidon työnteki-jöiden välillistä ja välitöntä työaikaa. Samalla toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely. Hankkeen pohjalla oli Johan Groopin väitöskirjaan pohjautuva tutkimustieto kotihoidon henkilöiden työajan” ruuhkahuippujen” tasoittamiseen tietyin menetelmin. Helmi- han-keen aikana löytyi hyviä kehittämiskohteita, joiden tarkoituksena on levitä jokaiseen Saarikan kotihoidon yksikköön.
Kehittämiskorien sisältönä on tiimin yhteisistä pelisäännöistä ja sisäisistä tiedotuskäy-tännöistä sopiminen sekä tiimin jäsenten välisen yhteistyön, roolituksen ja vastuunjaon selkeyttäminen ja palvelu- ja hoitasuunnitelmien noudattaminen. Lisäksi on tarkoituk-sena päivittää palvelu- ja hoitosuunnitelmia sekä suunnata kotihoidon työpanosta asia-kastyöhön palvelutarpeen mukaisesti.
Kotihoidon palvelut elävät suuren muutoksen keskellä. Kotipalvelun ja kotisairaanhoi-don yhdistäminen sekä teknologia työvälineenä tuovat työntekijöille tarpeen oppia uusia työmenetelmiä. Työyhteisön pelisääntöjen sekä roolitusten, eli kunkin oman työnkuvan, päivittäminen muutosten keskellä on tärkeä asia.
Opinnäytetyön tiedonkeruu tehtiin teemahaastattelulla kotihoidon työntekijöille. Haas-tattelussa käytettiin jokaiselle haastateltavalle samaa strukturoitua haastattelupohjaa.
Avainsanat: kotihoito, pelisäännöt, yhteistyö, työnkuva, palvelu- ja hoitosuunnitelma, asiakastyö