KV-OPISKELIJAVAIHDON KRIISINHALLINTAOPAS KAJAANIN AMMATTIKORKEAKOULUN HENKILÖKUNNALLE
Romppainen, Tapio; Sulkko, Aimo Mikael (2013)
Romppainen, Tapio
Sulkko, Aimo Mikael
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618385
Tiivistelmä
Kriisi voi sattua milloin vain, eikä siihen aina osata valmistautua. Nopeaa ensiapua kriisitilanteissa tarvitaan aina. Ihmiset ovat yksilöllisiä, ja heidän suhtautuminen kriisiin sen vakavuudesta riippuen vaihtelee paljon. Siksi onkin tärkeää, että toiminta kriisitilanteissa on hallittua. Jokaisella organisaatiolla tulee olla suunnitelma kriisienhallintaan, jonka avulla pystytään ehkäisemään ja välttämään kriisistä aiheutuvia negatiivisia vaikutuksia. Organisaation tulee siis ymmärtää kriisinhallinnan vaiheet ja osata ottaa ne huomioon. Nämä vaiheet ovat: ennakointi, kriisin käynnistyminen, kriisin akuuttivaihe, kriisin ratkaisu ja kriisin jälkihoito.
Tarkoituksena oli tuottaa Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilökunnalle selkeä ja kattava opas opiskelijan kohdatessa opsikelijavaihdossa ollessaan jokin häntä koskettava kriisi. Opas pitää sisällään toimintaohjeita kriisinhoidossa ja kriisiviestinnästä. Opas sisältää yleisimmät kriisit ja uhat, joihin opiskelija voi joutua ulkomailla. Oppaassa on mukana myös tärkeimmät yhteistiedot Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilöstöstä sekä muita tärkeitä elimiä ja vaikuttajia. Oppaan tavoitteena on helpottaa Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilökunnan toimintaa kriisitilanteissa ja kriisinhallinnassa, sekä varmistaa yhdenmukaisen toiminnan kriisitilanteessa.
Valitsimme oppaaseemme yhdessä työntilaajan kanssa kuusi kriisiä, joita käsittelemme tarkemmin. Valitsimme nämä kriisit niiden todennäköisyyden ja näkyvyyden perusteella. Kriisit ovat: sairastumiset, uhat ja rikokset, mielenterveys ja päihteet, kulttuurishokki, kuolemantapaukset ja katoaminen sekä muut mahdolliset laajemmat uhat ja katastrofit.
Opas on pdf-tiedosto, joka tulee Kajaanin ammattikorkeakoulun sähköiseen ympäristöön henkilökunnan nähtäväksi. Tuotteen päivittämisen tulee jatkossa organisoimaan Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilökunta tai tarkemmin sanottuna turvallisuustyöryhmä.
Nopealla auttamisella voidaan ehkäistä vakavampia seuraamuksia kriiseistä ja niiden jälkihoidossa. Tästä syystä nopealla puuttumisella ja ensiavulla on suuri merkitys. Opas on koottu yhdessä Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilökunnan kanssa, ja näimmekin tärkeänä osana henkilökunnan aktiivisuuden vaikutuksen tuotteessa. Tuotteen käyttäjän on tärkeä olla perillä sisällöstä ja rakenteesta, jotta käyttö on tehokasta ja apu on parasta mahdollista. Tuotteen jatkotutkimushaasteena voidaan pitää tuotteen päivittämisen ulkoistamista tai vastaavanlaisen tuotteen tekemistä Kajaaniin saapuville vaihto-opiskelijoille.
Tarkoituksena oli tuottaa Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilökunnalle selkeä ja kattava opas opiskelijan kohdatessa opsikelijavaihdossa ollessaan jokin häntä koskettava kriisi. Opas pitää sisällään toimintaohjeita kriisinhoidossa ja kriisiviestinnästä. Opas sisältää yleisimmät kriisit ja uhat, joihin opiskelija voi joutua ulkomailla. Oppaassa on mukana myös tärkeimmät yhteistiedot Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilöstöstä sekä muita tärkeitä elimiä ja vaikuttajia. Oppaan tavoitteena on helpottaa Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilökunnan toimintaa kriisitilanteissa ja kriisinhallinnassa, sekä varmistaa yhdenmukaisen toiminnan kriisitilanteessa.
Valitsimme oppaaseemme yhdessä työntilaajan kanssa kuusi kriisiä, joita käsittelemme tarkemmin. Valitsimme nämä kriisit niiden todennäköisyyden ja näkyvyyden perusteella. Kriisit ovat: sairastumiset, uhat ja rikokset, mielenterveys ja päihteet, kulttuurishokki, kuolemantapaukset ja katoaminen sekä muut mahdolliset laajemmat uhat ja katastrofit.
Opas on pdf-tiedosto, joka tulee Kajaanin ammattikorkeakoulun sähköiseen ympäristöön henkilökunnan nähtäväksi. Tuotteen päivittämisen tulee jatkossa organisoimaan Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilökunta tai tarkemmin sanottuna turvallisuustyöryhmä.
Nopealla auttamisella voidaan ehkäistä vakavampia seuraamuksia kriiseistä ja niiden jälkihoidossa. Tästä syystä nopealla puuttumisella ja ensiavulla on suuri merkitys. Opas on koottu yhdessä Kajaanin ammattikorkeakoulun henkilökunnan kanssa, ja näimmekin tärkeänä osana henkilökunnan aktiivisuuden vaikutuksen tuotteessa. Tuotteen käyttäjän on tärkeä olla perillä sisällöstä ja rakenteesta, jotta käyttö on tehokasta ja apu on parasta mahdollista. Tuotteen jatkotutkimushaasteena voidaan pitää tuotteen päivittämisen ulkoistamista tai vastaavanlaisen tuotteen tekemistä Kajaaniin saapuville vaihto-opiskelijoille.