Markkinoinnin hallintatyökalut visuaalisen ilmeen ylläpitäjänä
Ellimäki, Pia (2013)
Ellimäki, Pia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618356
Tiivistelmä
Työn aiheena oli yrityskuvan yhtenäisenä pitämisessä auttavat menetelmät ja markkinoinnin hallinnassa käytettävät työkalut. Tavoitteena oli selvittää, mitä keinoja suomalaiset yritykset käyttävät yrityskuvan – erityisesti sen visuaalisen ilmentymän – hallinnassa ja yhtenäisenä säilyttämisessä. Tarkoituksena oli myös tutkia suurten ja keskisuurten yritysten markkinointia sekä siitä vastaavia ja sitä toteuttavia tahoja. Tavoitteena oli analysoida mainittuja seikkoja etenkin Suomen painoalan näkökulmasta, tutkien painoalan yritysten mahdollisuuksia tarjota palveluja markkinoinnin hallinnan alalla.
Tutkimusmenetelmiksi valittiin yrityksille lähetettävä kysely ja haastattelut muutaman markkinoinnin parissa työskentelevän henkilön kanssa. Tuloksista ilmeni, että vain harvat painotalot tarjoavat kokonaisvaltaisia markkinoinnin hallintapalveluja. Yritykset käyttävät tutkimustulosten perusteella useita eri painotaloja ja useita eri mainostoimistoja, mikä saattaa hankaloittaa painotalojen asemaa mainittujen palvelujen tarjoajana. Markkinoinnin hallintajärjestelmiä enemmän yritykset käyttivät aineistonhallintapalveluja, pohjatiedostoja ja graafista ohjetta markkinoinnin prosesseissaan.
Painotalojen kannattanee valita kohderyhmäkseen markkinoinnin hallintapalveluille ennemmin keskisuuria kuin suuria yrityksiä, sillä mitä suurempi yritys, sitä enemmän se tarvitsee useampien painotalojen palveluja. Toinen vaihtoehto on markkinoinnin hallintapalvelujen sijaan keskittyä aineistonhallintapalvelujen kehittämiseen ja kasvattaa markkinaosuutta sitä kautta. Kyselyn otanta ja vastausprosentti olivat kuitenkin liian pieniä, jotta sen avulla voitaisiin vetää luotettavia johtopäätöksiä. Näin ollen tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia ja tarjoavat mahdollisen aloituspisteen aiheeseen liittyvälle kattavammalle tutkimukselle.
Tutkimusmenetelmiksi valittiin yrityksille lähetettävä kysely ja haastattelut muutaman markkinoinnin parissa työskentelevän henkilön kanssa. Tuloksista ilmeni, että vain harvat painotalot tarjoavat kokonaisvaltaisia markkinoinnin hallintapalveluja. Yritykset käyttävät tutkimustulosten perusteella useita eri painotaloja ja useita eri mainostoimistoja, mikä saattaa hankaloittaa painotalojen asemaa mainittujen palvelujen tarjoajana. Markkinoinnin hallintajärjestelmiä enemmän yritykset käyttivät aineistonhallintapalveluja, pohjatiedostoja ja graafista ohjetta markkinoinnin prosesseissaan.
Painotalojen kannattanee valita kohderyhmäkseen markkinoinnin hallintapalveluille ennemmin keskisuuria kuin suuria yrityksiä, sillä mitä suurempi yritys, sitä enemmän se tarvitsee useampien painotalojen palveluja. Toinen vaihtoehto on markkinoinnin hallintapalvelujen sijaan keskittyä aineistonhallintapalvelujen kehittämiseen ja kasvattaa markkinaosuutta sitä kautta. Kyselyn otanta ja vastausprosentti olivat kuitenkin liian pieniä, jotta sen avulla voitaisiin vetää luotettavia johtopäätöksiä. Näin ollen tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia ja tarjoavat mahdollisen aloituspisteen aiheeseen liittyvälle kattavammalle tutkimukselle.