Kontrollijärjestelmien luonti 3D-visualisoinneissa
Nykänen, Atte (2013)
Nykänen, Atte
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618345
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on toimia ohjeistuksena rigging-tekniikoihin ja niiden soveltamiseen 3D-visualisoinneissa. Riggingillä tarkoitetaan kontrollijärjestelmien luomista 3D-mallien animoimoimista varten. Onnistunut rigging helpottaa animoijan työskentelyä, jolloin säästetään aikaa 3D-visualisointien animaatiovaiheessa. Riggaajan tulee pystyä soveltamaan eri tekniikoita erilaisiin malleihin ja luotujen animaatiokontrollien tulee olla tarpeeksi kattavia, jotta animaatiot voidaan toteuttaa, mutta tarpeeksi yksinkertaisia, että animoija pystyy suorittamaan tehtävänsä mahdollisimman helposti.
Työssä käydään läpi rigging-työprosessiin liittyviä tekniikoita ja 3D-sovelluksen ominaisuuksien toimintaa. Teoriaosuudessa käytettiin hyödyksi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja työ toteutettiin Autodeskin 3ds Max ohjelmalla.
Työssä kerrotaan, kuinka Hämeen ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikön mediaverstaalla toteutettiin Normet OY:n Scamec-laitteen 3D-mallin kontrollijärjestelmät 3D-visualisointia varten. Työ toimii myös ohjeistuksena mediaverstaalla tuotettaviin 3D-visualisointeihin sekä opetusmateriaalina.
Työssä käydään läpi rigging-työprosessiin liittyviä tekniikoita ja 3D-sovelluksen ominaisuuksien toimintaa. Teoriaosuudessa käytettiin hyödyksi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja työ toteutettiin Autodeskin 3ds Max ohjelmalla.
Työssä kerrotaan, kuinka Hämeen ammattikorkeakoulun Riihimäen yksikön mediaverstaalla toteutettiin Normet OY:n Scamec-laitteen 3D-mallin kontrollijärjestelmät 3D-visualisointia varten. Työ toimii myös ohjeistuksena mediaverstaalla tuotettaviin 3D-visualisointeihin sekä opetusmateriaalina.