Isät ja lapset yhdessä : isä-lapsi-toiminnan kehittäminen Suikkilanseudun päivähoitoyksikössä
Niemi, Riikka; Vaihinen, Sanna (2013)
Niemi, Riikka
Vaihinen, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618313
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aiheena oli isä-lapsi-toiminnan kehittäminen Suikkilanseudun päivähoitoyksikössä, joka on yksi Turun kaupungin päiväkodeista. Päivähoitoyksikkö palvelee noin sataa lasta ja seitsemääkymmentä perhettä. Isä-lapsi-toimintaa järjestettiin kahdessa päiväkodin ryhmässä. Toimijoina hankkeessa olivat hankkeen tekijät, päiväkodin johtaja ja harjoitteluohjaajat. Kohderyhmänä olivat päiväkodin lapset ja heidän isänsä.
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä välillisesti isien ja lasten vuorovaikutusta ja isien osallistumista lastensa päivähoitoon. Kehittämistehtävänä oli neljän toimintailtapäivän järjestäminen isille ja lapsille ja isä-lapsi-toiminnan oppaan koostaminen päiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyöraportissa arvioidaan toimintailtapäivien onnistuneisuutta ja opasvihon käytettävyyttä.
Ajatus isä-lapsi-toiminnan järjestämisestä lähti yhteisestä kiinnostuksesta isien asemaan lastensa päivähoidossa. Päiväkotimaailma on hyvin naisvaltainen ja käsityksemme mukaan isien ei ole yhtä helppo osallistua lastensa päiväkotimaailmaan kuin äitien. Pyrkimyksenä oli isä-lapsi-toiminnan välityksellä madaltaa isien kynnystä lähteä mukaan lastensa päivähoidon arkeen. Henkilökuntaa tuettiin isien mukaan ottamisessa päivähoitoon isä-lapsi-toiminnan oppaan avulla.
Toimintailtapäivissä kokeiltiin aivoriihen ja dialogisen kehityskeskustelun avulla saatuja toimintaideoita ja niitä muokattiin palautteen ja arvioinnin mukaan opasvihkoa varten. Isien palautteiden perusteella ja toimijoiden kokemuksen mukaan isät ja lapset viihtyivät yhdessä toimintailtapäivissä. Toiminnan välityksellä edistettiin isien ja lasten vuorovaikutusta. Samoin isien osallistumista lastensa päivähoitoon edistettiin yhteisten toimintailtapäivien kautta, sillä toimintoihin osallistuminen teki päiväkodista heille tutumman. Toimintaan osallistuneet isät ja lapset olivat kaikki sitä mieltä, että he voisivat osallistua isä-lapsi-toimintaan uudestaan.
Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä välillisesti isien ja lasten vuorovaikutusta ja isien osallistumista lastensa päivähoitoon. Kehittämistehtävänä oli neljän toimintailtapäivän järjestäminen isille ja lapsille ja isä-lapsi-toiminnan oppaan koostaminen päiväkodin henkilökunnalle. Opinnäytetyöraportissa arvioidaan toimintailtapäivien onnistuneisuutta ja opasvihon käytettävyyttä.
Ajatus isä-lapsi-toiminnan järjestämisestä lähti yhteisestä kiinnostuksesta isien asemaan lastensa päivähoidossa. Päiväkotimaailma on hyvin naisvaltainen ja käsityksemme mukaan isien ei ole yhtä helppo osallistua lastensa päiväkotimaailmaan kuin äitien. Pyrkimyksenä oli isä-lapsi-toiminnan välityksellä madaltaa isien kynnystä lähteä mukaan lastensa päivähoidon arkeen. Henkilökuntaa tuettiin isien mukaan ottamisessa päivähoitoon isä-lapsi-toiminnan oppaan avulla.
Toimintailtapäivissä kokeiltiin aivoriihen ja dialogisen kehityskeskustelun avulla saatuja toimintaideoita ja niitä muokattiin palautteen ja arvioinnin mukaan opasvihkoa varten. Isien palautteiden perusteella ja toimijoiden kokemuksen mukaan isät ja lapset viihtyivät yhdessä toimintailtapäivissä. Toiminnan välityksellä edistettiin isien ja lasten vuorovaikutusta. Samoin isien osallistumista lastensa päivähoitoon edistettiin yhteisten toimintailtapäivien kautta, sillä toimintoihin osallistuminen teki päiväkodista heille tutumman. Toimintaan osallistuneet isät ja lapset olivat kaikki sitä mieltä, että he voisivat osallistua isä-lapsi-toimintaan uudestaan.