Transfennica-varustamon vaikutus Wallenius Wilhelmsen Logistics Kotka Oy:n toimintaan Hietasen satamassa
Tyni, Kaisa (2013)
Tyni, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618287
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Transfennica-varustamon vaikutusta Wallenius Wilhelmsen Logistics Kotka Oy:n toimintaan Hietasen satamassa. Transfennica siirsi liiketoimintansa Haminan satamasta Hietaseen vuoden 2012 lopussa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa tämän siirtymisen myötä Transfennican vaikutuksia Hietasen satamaan WWL Kotka Oy:n näkökulmasta. Työssä esiteltiin Hietasen satama sekä WWL Kotka Oy:n logistista toimintaa, mahdollisia ongelmakohtia ja kehitettiin parannusehdotuksia kohdeyritykselle.
Tutkimusmenetelmänä sovellettiin kvalitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sataman terminaalitoiminnan edustajille tehtyjä teemahaastatteluja, sähköistä kyselylomaketta ja havainnointia. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin yleisesti varustamotoimintaan, linjaliikenteeseen sekä satamatoiminnoista keskityttiin terminaalitoimintaan. Empiirisessä osuudessa käsiteltiin Wallenius Wilhelmsen Logistics Kotka Oy:n logistista toimintaa ja Transfennica-varustamon vaikutusta siihen teoriassa käsiteltyjen asioiden pohjalta.
Asiantuntijahaastatteluiden mukaan Transfennica-varustamon suurimmat vaikutukset WWL Kotka Oy:n toimintaan Hietasen satamassa ovat liittyneet rekkaparkkiin, laituritoimintaan, tavaroiden siirtoihin laitureiden ja varastojen välillä sekä turvallisuuteen ja ympäristöön. Hieman vaikutusta on ollut muun muassa tullitoiminnassa sekä terminaalitoiminnan säännöissä, hallinnassa ja työvoimajärjestelyissä.
Opinnäytetyön lopputuloksena on syntynyt kehitysehdotuksia, jotka liittyvät turvallisuuden ja liikennejärjestelmien kohentamiseen sekä vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin parantamiseen eri toimijoiden välillä. Turvallisuuden ja liikennejärjestelmien parantaminen vaatisivat liikenne- ja toimintajärjestelyiden selkiyttämistä ja yhteisistä pelisäännöistä sopimista keskeisten toimijoiden kanssa. Mahdollisen turvallisuustoimintajärjestelmän tarpeellisuudesta tulisi selvittää sataman turvallisuutta syvällisemmin ja tehdä tarvittavia toimenpiteitä turvallisuuden hallitsemiseksi.
Tutkimusmenetelmänä sovellettiin kvalitatiivista tutkimusta. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin sataman terminaalitoiminnan edustajille tehtyjä teemahaastatteluja, sähköistä kyselylomaketta ja havainnointia. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin yleisesti varustamotoimintaan, linjaliikenteeseen sekä satamatoiminnoista keskityttiin terminaalitoimintaan. Empiirisessä osuudessa käsiteltiin Wallenius Wilhelmsen Logistics Kotka Oy:n logistista toimintaa ja Transfennica-varustamon vaikutusta siihen teoriassa käsiteltyjen asioiden pohjalta.
Asiantuntijahaastatteluiden mukaan Transfennica-varustamon suurimmat vaikutukset WWL Kotka Oy:n toimintaan Hietasen satamassa ovat liittyneet rekkaparkkiin, laituritoimintaan, tavaroiden siirtoihin laitureiden ja varastojen välillä sekä turvallisuuteen ja ympäristöön. Hieman vaikutusta on ollut muun muassa tullitoiminnassa sekä terminaalitoiminnan säännöissä, hallinnassa ja työvoimajärjestelyissä.
Opinnäytetyön lopputuloksena on syntynyt kehitysehdotuksia, jotka liittyvät turvallisuuden ja liikennejärjestelmien kohentamiseen sekä vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin parantamiseen eri toimijoiden välillä. Turvallisuuden ja liikennejärjestelmien parantaminen vaatisivat liikenne- ja toimintajärjestelyiden selkiyttämistä ja yhteisistä pelisäännöistä sopimista keskeisten toimijoiden kanssa. Mahdollisen turvallisuustoimintajärjestelmän tarpeellisuudesta tulisi selvittää sataman turvallisuutta syvällisemmin ja tehdä tarvittavia toimenpiteitä turvallisuuden hallitsemiseksi.