Stockmann Beauty -ketjun palveluiden ja visuaalisen markkinoinnin kehittäminen
Satoniitty, Sini; Hakala, Elina (2013)
Satoniitty, Sini
Hakala, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618286
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Stockmann Beauty -ketjun hajanaista palvelutarjontaa voitaisiin yhtenäistää ja millaisia uusia palveluita ketju voisi asiakkailleen tarjota. Lisäksi tutkimme, miten myymälöiden visuaalista ilmettä voitaisiin parantaa kuitenkin siten, että se on mahdollista toteuttaa pienillä toimenpiteillä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Stockmann Oyj Abp:n tavarataloryhmään kuuluvalle Stockmann Beauty -ketjulle. Aihe valittiin tekijöiden kiinnostuksen pohjalta sekä Stockmann Beautyn ketjupäällikön toiveiden mukaisesti.
Työn teoreettisessa osuudessa selvitetään palvelua tapahtumana, sen arvoa, laatua ja miten asiakas vaikuttaa palvelutapahtumaan. Lisäksi selvitetään, miten palvelu muutetaan brändiksi sekä miten palvelumuotoilu auttaa palvelujen kehittämisessä. Visuaalisen markkinoinnin teoriaosuudessa selvitetään ensin näköhavainnointia sekä visuaalisen markkinoinnin käsitettä ja merkitystä. Visuaalisen markkinoinnin osa-alueista selvitetään yrityksen toimitiloja, näyteikkunamainontaa, tuotteiden esillepanoja ja yleisiä sommittelusääntöjä. Empiirisessä osuudessa tutkitaan kvantitatiivisella tutkimuksella ketjun palvelutarjonnan puutteita, haasteita sekä Stockmann Beauty -ketjun työntekijöiden kiinnostusta uusiin palveluideoihin. Lisäksi selvitään työntekijöiden mielipiteitä tuotteiden esillepanosta ja markkinointimateriaaleista. Työn kehitysehdotukset käsittelevät muun muassa hinnanmerkintöjä, visuaalisen markkinoinnin materiaaleja, uusia palvelu- ja palvelupaketti-ideoita sekä markkinointiväyliä palveluista tiedottamiseen.
Työn teoreettisessa osuudessa selvitetään palvelua tapahtumana, sen arvoa, laatua ja miten asiakas vaikuttaa palvelutapahtumaan. Lisäksi selvitetään, miten palvelu muutetaan brändiksi sekä miten palvelumuotoilu auttaa palvelujen kehittämisessä. Visuaalisen markkinoinnin teoriaosuudessa selvitetään ensin näköhavainnointia sekä visuaalisen markkinoinnin käsitettä ja merkitystä. Visuaalisen markkinoinnin osa-alueista selvitetään yrityksen toimitiloja, näyteikkunamainontaa, tuotteiden esillepanoja ja yleisiä sommittelusääntöjä. Empiirisessä osuudessa tutkitaan kvantitatiivisella tutkimuksella ketjun palvelutarjonnan puutteita, haasteita sekä Stockmann Beauty -ketjun työntekijöiden kiinnostusta uusiin palveluideoihin. Lisäksi selvitään työntekijöiden mielipiteitä tuotteiden esillepanosta ja markkinointimateriaaleista. Työn kehitysehdotukset käsittelevät muun muassa hinnanmerkintöjä, visuaalisen markkinoinnin materiaaleja, uusia palvelu- ja palvelupaketti-ideoita sekä markkinointiväyliä palveluista tiedottamiseen.