Yrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen
Kulmala, Ulpu (2013)
Kulmala, Ulpu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sisäisen viestinnän toimivuutta toimeksiantajan yrityksessä. Sisäisen viestinnän toimivuutta tarkasteltiin toimeksiantajalla käytössä olevan palvelukulttuurin kehittämishankkeen Pihkan avulla. Työn tavoitteena oli tuottaa kehitysideoita Pihkan viestinnän parantamiseksi.
Tutkimusongelmana oli selvittää toimivaan sisäiseen viestintään vaikuttavat tekijät ja alaongelmina miten Pihkan viestintä on toteutunut, mitä ongelmia Pihkan viestinnässä on tällä hetkellä ja miten Pihkan viestintää voidaan parantaa. Toimeksiantajan tavoitteena oli saada uusia ratkaisuja Pihkan viestinnän parantamiseksi, tietää mikä on viestinnän nykytila ja miten Pihka on kohdattu henkilökunnan keskuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Aineistoa kerättiin haastattelujen avulla toimeksiantajan edustajilta ja työntekijöiltä. Haastattelu muodostui tutkijan ja toimeksiantajan laatimista kysymyksistä ja se toteutettiin yhteensä 14 henkilölle syksyn 2013 aikana.
Työn teoriaosuus keskittyy sisäiseen viestintään. Teoriaosuuden tavoitteena on kertoa sisäisen viestinnän tehtävät, tavoitteet, merkitys ja haasteet sekä näiden tekijöiden vaikutusta toimivaan sisäisen viestinään.
Tutkimuksessa saatiin selville, että Pihka oli ymmärretty henkilökunnan keskuudessa monella tapaa ja sen merkitys oli unohtunut. Tutkimuksen tuloksista oli hyötyä toimeksiantajalle ja opinnäytetyössä ehdotettiin ideoita viestinnän parantamiseksi. Toimeksiantajan tulisi kertoa selkeämmin Pihkan merkitys henkilöstölle ja viestintää tulisi yhtenäistää, sillä nyt Pihka koettiin erillisenä osana päivittäisestä työstä.
Tutkimusongelmana oli selvittää toimivaan sisäiseen viestintään vaikuttavat tekijät ja alaongelmina miten Pihkan viestintä on toteutunut, mitä ongelmia Pihkan viestinnässä on tällä hetkellä ja miten Pihkan viestintää voidaan parantaa. Toimeksiantajan tavoitteena oli saada uusia ratkaisuja Pihkan viestinnän parantamiseksi, tietää mikä on viestinnän nykytila ja miten Pihka on kohdattu henkilökunnan keskuudessa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista menetelmää. Aineistoa kerättiin haastattelujen avulla toimeksiantajan edustajilta ja työntekijöiltä. Haastattelu muodostui tutkijan ja toimeksiantajan laatimista kysymyksistä ja se toteutettiin yhteensä 14 henkilölle syksyn 2013 aikana.
Työn teoriaosuus keskittyy sisäiseen viestintään. Teoriaosuuden tavoitteena on kertoa sisäisen viestinnän tehtävät, tavoitteet, merkitys ja haasteet sekä näiden tekijöiden vaikutusta toimivaan sisäisen viestinään.
Tutkimuksessa saatiin selville, että Pihka oli ymmärretty henkilökunnan keskuudessa monella tapaa ja sen merkitys oli unohtunut. Tutkimuksen tuloksista oli hyötyä toimeksiantajalle ja opinnäytetyössä ehdotettiin ideoita viestinnän parantamiseksi. Toimeksiantajan tulisi kertoa selkeämmin Pihkan merkitys henkilöstölle ja viestintää tulisi yhtenäistää, sillä nyt Pihka koettiin erillisenä osana päivittäisestä työstä.