A-Qility Oy:n markkinoiminen sosiaalisen median keinoin uusille koiraharrastajille
Könönen, Annina (2013)
Könönen, Annina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518200
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sosiaalisen median keinoja, joilla voidaan markkinoida A-Qility Oy:tä uusille asiakkaille. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa A-Qility Oy:tä hyödyttävää tietoa siitä, millä sosiaalisen median keinoilla se tavoittavaa parhaiten potentiaaliset asiakkaansa. Tutkimuksen kohderyhmäksi muodostuivat koiran omistavat henkilöt.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona A-Qility Oy:lle, joka on uuden tyyppinen koiraurhei-lupalvelukeskus, jossa tarjotaan agility- ja tottelevaisuuskoulutusharrastajille kurssituspalveluita sekä kansainväliset mitat täyttävä tila koiraharrastuksiin ja kilpailukäyttöön. Työssä toteutettiin sekä kvalitatiivinen puolistrukturoitu teemahaastattelu että benchmarking-osio, jossa tarkasteltiin A-Qility Oy:n kilpailijoiden käyttämiä sosiaalisen median väyliä sekä pyrittiin tekemään mahdollisimman paljon muita huomioita kilpailijoiden käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa. Työn tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kehitysehdotuksia sosiaalisen median rakentamiseen mahdollisimman kilpailukykyiseksi verrattuna oman alan kilpailijoihin.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin markkinointiin ja viestintään, sosiaaliseen mediaan sekä koiraharrastuksiin liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita sekä verkkolähteitä. Haastattelut suoritettiin 17 henkilölle, jotka valikoituivat haastateltaviksi sekä sosiaalisen median kautta että Mustissa & Mirrissä järjestettyinä haastatteluina. Tutkimusaineisto kerättiin elokuussa 2013.
Yhteenvedossa tärkeimmäksi nousi Facebookin suosio sosiaalisen median väylänä ja se, kuinka positiivisesti ihmiset suhtautuivat sen kautta lähetettäviin viesteihin. Osa vastaajista kertoi olevansa hyvin lähdekriittisiä, mutta jos lähde koettiin luetettavaksi, otettiin sen tarjoama sisältö vastaan positiivisin tuntemuksin.
Johtopäätöksinä ja kehitysehdotuksina tässä työssä syntyivät ajatukset siitä, että sosiaaliseen mediaan mukaan lähteminen vaatii aikaa ja sitoutumista, jotta sillä saavutetaan tavoiteltuja hyötyjä. Jaetaanpa sisältöä missä vain kanavassa, on sisältöön kiinnitettävä huomiota, jotta se puhuttelisi mahdollisimman suurta osaa viestin vastaanottajista. Myös kuvien runsaalla käytöllä saavutetaan kuluttajien näkökulmasta etuja, sillä runsaasti kuvia sisältävät asiat ovat nopeammin ja helpommin katsottavissa kuin tiiviit tekstit. Kuvat saavat myös useammin aikaan reagointia kuin pelkkä teksti.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona A-Qility Oy:lle, joka on uuden tyyppinen koiraurhei-lupalvelukeskus, jossa tarjotaan agility- ja tottelevaisuuskoulutusharrastajille kurssituspalveluita sekä kansainväliset mitat täyttävä tila koiraharrastuksiin ja kilpailukäyttöön. Työssä toteutettiin sekä kvalitatiivinen puolistrukturoitu teemahaastattelu että benchmarking-osio, jossa tarkasteltiin A-Qility Oy:n kilpailijoiden käyttämiä sosiaalisen median väyliä sekä pyrittiin tekemään mahdollisimman paljon muita huomioita kilpailijoiden käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa. Työn tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle kehitysehdotuksia sosiaalisen median rakentamiseen mahdollisimman kilpailukykyiseksi verrattuna oman alan kilpailijoihin.
Opinnäytetyön lähteinä käytettiin markkinointiin ja viestintään, sosiaaliseen mediaan sekä koiraharrastuksiin liittyvää kirjallisuutta, artikkeleita sekä verkkolähteitä. Haastattelut suoritettiin 17 henkilölle, jotka valikoituivat haastateltaviksi sekä sosiaalisen median kautta että Mustissa & Mirrissä järjestettyinä haastatteluina. Tutkimusaineisto kerättiin elokuussa 2013.
Yhteenvedossa tärkeimmäksi nousi Facebookin suosio sosiaalisen median väylänä ja se, kuinka positiivisesti ihmiset suhtautuivat sen kautta lähetettäviin viesteihin. Osa vastaajista kertoi olevansa hyvin lähdekriittisiä, mutta jos lähde koettiin luetettavaksi, otettiin sen tarjoama sisältö vastaan positiivisin tuntemuksin.
Johtopäätöksinä ja kehitysehdotuksina tässä työssä syntyivät ajatukset siitä, että sosiaaliseen mediaan mukaan lähteminen vaatii aikaa ja sitoutumista, jotta sillä saavutetaan tavoiteltuja hyötyjä. Jaetaanpa sisältöä missä vain kanavassa, on sisältöön kiinnitettävä huomiota, jotta se puhuttelisi mahdollisimman suurta osaa viestin vastaanottajista. Myös kuvien runsaalla käytöllä saavutetaan kuluttajien näkökulmasta etuja, sillä runsaasti kuvia sisältävät asiat ovat nopeammin ja helpommin katsottavissa kuin tiiviit tekstit. Kuvat saavat myös useammin aikaan reagointia kuin pelkkä teksti.