Yhteistyöyrityksien tavoitteet ja hyödyt - Best Seller Competition 2012
Seppänen, Essi (2013)
Seppänen, Essi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518195
Tiivistelmä
Vuonna 2012 järjestettiin kolmatta kertaa Haaga-Helian ja Turun ammattikorkeakoulun toimesta Myynnin koulutusohjelman opiskelijoille Best Seller Competition 2012
– myyntikilpailu, jossa toisen vuoden opiskelijat kilpailevat toisiaan vastaan lavastetuissa, aitoja asiakaskohtaamisia muistuttavissa myyntitilanteissa. Kilpailun yhteistyökumppaneina toimi suuria yrityksiä, jotka rahallisessa panostuksella oli mukana sen järjestä-misessä. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, kuinka kilpailua voisi tulevina vuosina kehittää palvelemaan paremmin yrityskumppanien tavoitteita. Toimeksianto tähän opinnäytetyöhön tuli Haaga-Helian ammattikorkeakoululta. Tutkimuksen tarkoitus oli haastattelujen pohjalta antaa mahdollisimman käytännöllisiä kehitysehdotuksia, jotka olisivat kilpailun järjestäjien toteutettavissa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin haastatteluilla sekä havainnoiden kilpailua niin järjestäjän kuin kilpailuun osallistujan näkökulmista. Tutkija osallistui kilpailuun vuonna 2011 ja vuonna 2012 hän avusti kilpailun järjestäjiä ja koordinoi päivää. Kilpailu järjestettiin huhtikuussa ja haastattelut pidettiin helmi-maaliskuussa. Tutkija haastatteli viittä kilpailun yritysyhteistyö-kumppanin edustajaa käyttäen samaa kysymyspohjaa. Opinnäytetyö kirjoitettiin vuoden 2012 ja 2013 aikana.
Tutkimuksessa ilmeni, että yhteistyöyrityksillä on kolme merkittävää tavoitetta. Yritykset tavoittelevat kilpailun kautta oman yritysverkoston kasvattamista, työnantajakuvan parantamista sekä oman brändin kasvattamista. Tutkimuksessa selvisi, että kilpailun järjestäjien olisi kehitettävä kilpailua niin, että jokaisella sponsorilla on mahdollisuus saa-vuttaa nämä tavoitteet ja saada kilpailun sponsoroinnista irti suurin mahdollinen hyöty. Järjestäjien on myös huomioitava yrityksien tavoitteet jatkossa ja pidettävä yllä avointa keskustelua kilpailun kehityskohteista.
– myyntikilpailu, jossa toisen vuoden opiskelijat kilpailevat toisiaan vastaan lavastetuissa, aitoja asiakaskohtaamisia muistuttavissa myyntitilanteissa. Kilpailun yhteistyökumppaneina toimi suuria yrityksiä, jotka rahallisessa panostuksella oli mukana sen järjestä-misessä. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, kuinka kilpailua voisi tulevina vuosina kehittää palvelemaan paremmin yrityskumppanien tavoitteita. Toimeksianto tähän opinnäytetyöhön tuli Haaga-Helian ammattikorkeakoululta. Tutkimuksen tarkoitus oli haastattelujen pohjalta antaa mahdollisimman käytännöllisiä kehitysehdotuksia, jotka olisivat kilpailun järjestäjien toteutettavissa.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistoa kerättiin haastatteluilla sekä havainnoiden kilpailua niin järjestäjän kuin kilpailuun osallistujan näkökulmista. Tutkija osallistui kilpailuun vuonna 2011 ja vuonna 2012 hän avusti kilpailun järjestäjiä ja koordinoi päivää. Kilpailu järjestettiin huhtikuussa ja haastattelut pidettiin helmi-maaliskuussa. Tutkija haastatteli viittä kilpailun yritysyhteistyö-kumppanin edustajaa käyttäen samaa kysymyspohjaa. Opinnäytetyö kirjoitettiin vuoden 2012 ja 2013 aikana.
Tutkimuksessa ilmeni, että yhteistyöyrityksillä on kolme merkittävää tavoitetta. Yritykset tavoittelevat kilpailun kautta oman yritysverkoston kasvattamista, työnantajakuvan parantamista sekä oman brändin kasvattamista. Tutkimuksessa selvisi, että kilpailun järjestäjien olisi kehitettävä kilpailua niin, että jokaisella sponsorilla on mahdollisuus saa-vuttaa nämä tavoitteet ja saada kilpailun sponsoroinnista irti suurin mahdollinen hyöty. Järjestäjien on myös huomioitava yrityksien tavoitteet jatkossa ja pidettävä yllä avointa keskustelua kilpailun kehityskohteista.