Mikroyrityksen kasvustrategia : case: tilitoimisto Cubantes Oy
Pätäri, Jommi (2013)
Pätäri, Jommi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518182
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tilitoimisto Cubantes Oy:n kasvustrategisia laajentumisvaihtoehtoja. Mikroyritykset ovat usein yhden hengen yrityksiä, joissa tiedostetaan heikosti strategian vaikutuksia yrityksen toimintaan ja kasvustrategisia vaihtoehtoja tunnetaan heikosti. Cubantes Oy halusi selvittää mahdollisia laajentumisvaihtoehtoja, joiden perusteella yhtiö saisi päätöksenteon pohjaksi nykytila-analyysin. Tavoitteena oli selvittää yrityksen nykytila, ja selvitys tehtiin strategianluomisen näkökulmasta. Tämän lopputuloksena esitetään kehitysehdotuksia, joiden avulla yritys voi suunnitella tulevan strategian kasvustrategian tukena.
Opinnäytetyö koostuu tausta-, teoria- ja case -osuudesta. Alun taustaosuudessa selvitettiin mikroyrittäjyyttä Suomessa ja luotiin pohjat mikroyrittäjän strategiaan ja esitettiin kasvustrategisia vaihtoehtoja alustavasti. Teoriaosuudessa käsiteltiin yrityksen strategianluomista alusta loppuun neljässä vaiheessa. Lisäksi keskityttiin selvittämään kasvustrategisia vaihtoehtoja syvällisemmin neljän vaihtoehdon avulla. Case-osuudessa perehdyttiin Cubantes Oy:n taustoihin, tutkimuksessa käytettäviin menetelmiin, teemahaastatteluihin ja haastatteluiden tuloksiin. Aineiston keruussa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää teemahaastatteluina.
Haastattelu koottiin neljän teeman alle, jotka esitettiin tuloksissa. Näitä olivat yrittäjän kyvykkyys, yrityksen perustoiminnot, strategiapohja ja kasvustrategian pohja. Yrittäjän kyvykkyydessä tarkasteltiin yrittäjän ammattitaitoja sekä päivittäisiä toimintoja. Yrityksen perustoiminnoissa tarkasteltiin yrityksen palveluita ja kuinka yritys toimii markkinoilla. Strategiapohjassa selvitettiin yrityksen nykytilaa strategianluonti työkalujen avulla. Kasvustrategian pohjassa selvitettiin yrittäjän mielipiteitä kasvustrategisista vaihtoehdoista. Teemahaastattelulla luotiin pohja yrityksen nykytilan selvittämiseen. Tuloksista nousivat yrittäjän itse oppineisuus, mainostamisen puute, kilpailijoiden heikko tuntemus ja motivaation puutos yrityksen kasvattamiseen.
Johtopäätöksissä käytetään hyväksi teorian strategianluonnin työkaluja, joilla analysoidaan yritystä. Motivaation puute vaikeuttaa kasvun tuottamista ja kilpailuympäristö tunnetaan heikosti. Yritys tuntee kilpailijat ja markkinat heikosti, jonka takia yritys pitää kiinni heikosti tuottavista asiakkaista. Kehitysehdotuksissa kehotetaan yritystä puuttumaan ongelmakohtiinsa ja ottamaan riski, joka vaaditaan kasvun toteuttamiseen. Tämä tarkoittaa asiakkuuksien tarkastelua ja kilpailuympäristöön tutustumista.
Mikroyritys, strategia, kasvustrategia, yrityskasvu, yritysjärjestelyt
Opinnäytetyö koostuu tausta-, teoria- ja case -osuudesta. Alun taustaosuudessa selvitettiin mikroyrittäjyyttä Suomessa ja luotiin pohjat mikroyrittäjän strategiaan ja esitettiin kasvustrategisia vaihtoehtoja alustavasti. Teoriaosuudessa käsiteltiin yrityksen strategianluomista alusta loppuun neljässä vaiheessa. Lisäksi keskityttiin selvittämään kasvustrategisia vaihtoehtoja syvällisemmin neljän vaihtoehdon avulla. Case-osuudessa perehdyttiin Cubantes Oy:n taustoihin, tutkimuksessa käytettäviin menetelmiin, teemahaastatteluihin ja haastatteluiden tuloksiin. Aineiston keruussa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää teemahaastatteluina.
Haastattelu koottiin neljän teeman alle, jotka esitettiin tuloksissa. Näitä olivat yrittäjän kyvykkyys, yrityksen perustoiminnot, strategiapohja ja kasvustrategian pohja. Yrittäjän kyvykkyydessä tarkasteltiin yrittäjän ammattitaitoja sekä päivittäisiä toimintoja. Yrityksen perustoiminnoissa tarkasteltiin yrityksen palveluita ja kuinka yritys toimii markkinoilla. Strategiapohjassa selvitettiin yrityksen nykytilaa strategianluonti työkalujen avulla. Kasvustrategian pohjassa selvitettiin yrittäjän mielipiteitä kasvustrategisista vaihtoehdoista. Teemahaastattelulla luotiin pohja yrityksen nykytilan selvittämiseen. Tuloksista nousivat yrittäjän itse oppineisuus, mainostamisen puute, kilpailijoiden heikko tuntemus ja motivaation puutos yrityksen kasvattamiseen.
Johtopäätöksissä käytetään hyväksi teorian strategianluonnin työkaluja, joilla analysoidaan yritystä. Motivaation puute vaikeuttaa kasvun tuottamista ja kilpailuympäristö tunnetaan heikosti. Yritys tuntee kilpailijat ja markkinat heikosti, jonka takia yritys pitää kiinni heikosti tuottavista asiakkaista. Kehitysehdotuksissa kehotetaan yritystä puuttumaan ongelmakohtiinsa ja ottamaan riski, joka vaaditaan kasvun toteuttamiseen. Tämä tarkoittaa asiakkuuksien tarkastelua ja kilpailuympäristöön tutustumista.
Mikroyritys, strategia, kasvustrategia, yrityskasvu, yritysjärjestelyt