Myynninedistäminen esilleasettelun ja hinnoittelun avulla
Juntto, Niko (2013)
Juntto, Niko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518166
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee myynninedistämistä Hobby Hallissa esilleasettelun ja hinnoittelun avulla. Tarkoituksena oli selvittää hinnoittelun ja esilleasettelun vaikutusta kolmen erilaisen tuotteen myyntiin. Työssä vertaillaan myyntituloksia vuoden 2012 kesän ja vuoden 2013 kesän välillä sekä edellä mainittujen muuttujien vaikutusta myyntiin kesällä 2013. Vertailu tehtiin sen vuoksi, että saataisiin tarkempaa tietoa siitä, mitkä ovat ne keinot, joilla myyntiä saataisiin parannettua. Ennen kaikkea tarkoituksena oli saada huonommin myyvät tuotteet myymään paremmin.
Tutkimus tehtiin kokeellisena tutkimuksena, tuotteiden esilleasettelun ja hinnanmuutosten avulla. Asettelu ja hinnanmuutokset toteutettiin kevään ja kesän 2013 aikana. Seuranta ajanjaksot vaihtelivat tuotteittain, mutta esille asettelu pystyttiin toteuttamaan ainoastaan pajukorien osalta. Syynä tähän oli muiden tuotteiden pakkauskoko ja rajallinen tila. Kokeen aikaisia myyntituloksia verrattiin 2012 kesän myyntituloksiin.
Tulokset osoittivat, että pajukorien tapauksessa hinnanmuutokset vaikuttivat ostokäyttäytymiseen, mutta oikeanlainen esilleasettelu toi paremman lopputuloksen. Uima-altaiden osalta taas vuodenaika osoittautui ratkaisevaksi tekijäksi. Trampoliinien kohdalla hinnanmuutos kasvatti myyntimäärää roimasti.
Tutkimus tehtiin kokeellisena tutkimuksena, tuotteiden esilleasettelun ja hinnanmuutosten avulla. Asettelu ja hinnanmuutokset toteutettiin kevään ja kesän 2013 aikana. Seuranta ajanjaksot vaihtelivat tuotteittain, mutta esille asettelu pystyttiin toteuttamaan ainoastaan pajukorien osalta. Syynä tähän oli muiden tuotteiden pakkauskoko ja rajallinen tila. Kokeen aikaisia myyntituloksia verrattiin 2012 kesän myyntituloksiin.
Tulokset osoittivat, että pajukorien tapauksessa hinnanmuutokset vaikuttivat ostokäyttäytymiseen, mutta oikeanlainen esilleasettelu toi paremman lopputuloksen. Uima-altaiden osalta taas vuodenaika osoittautui ratkaisevaksi tekijäksi. Trampoliinien kohdalla hinnanmuutos kasvatti myyntimäärää roimasti.