Perehdyttäminen Nummenselän päiväkodissa
Mustiala, Hanne (2013)
Mustiala, Hanne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518164
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Mustiala, Hanne. Perehdyttäminen Nummenselän päiväkodissa.
Diak, syksy 2013, 71s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa perehdyttämismateriaali Nummenselän päiväkodille. Päiväkoti on uusi päivähoidon toimintayksikkö Vihdissä. Tähän asti uuden työntekijän perehdyttämisessä on käytetty Vihdin kunnan yhteistä perehdyttämismateriaalia. Tämä Nummenselän päiväkodin perehdyttämismateriaali on tarkoitettu käytettäväksi jo olemassa olevan materiaalin rinnalla täydentämään ja syventämään perehdytettävän henkilökohtaista perehdyttämisprosessia.
Opinnäytetyöraportin teoriaosuudessa käsittelen varhaiskasvatusta ja päivähoitoa. Lisäksi tutustun perehdyttämistä käsittelevään kirjallisuuteen. Yhtenä tärkeänä osana on myös lainsäädäntö sekä perehdyttämisen että varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Perehdyttäminen on työntekijän oikeus, ja työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus sen järjestämiseen. Perehdyttäminen on työhön, työyhteisöön, työympäristöön ja organisaatioon opastamista. Perehdyttäminen tulisi huomioida myös uusien työvälineiden käyttöönotossa ja erilaisissa muutostilanteissa.
Perehdyttäminen on selkeä kokonaisuus, joka etenee prosessimaisesti. Perehdyttäminen ei ole yksisuuntainen prosessi vaan se tulee nähdä jatkuvana vastavuoroisena oppimisena niin esimiehen, työyhteisön kuin uuden työntekijänkin näkökulmasta.
Perehdyttämismateriaali on tehty yhteistyössä Nummenselän päiväkodin työyhteisön kanssa. Keskustelutilaisuudessa kesäkuussa 2013 pohdittiin perehdyttämistä yleisesti sekä arjen mahdollisuuksia ja haasteita perehdyttämiselle. Päiväkodin johtajan kanssa keskustelin syksyn 2012 aikana perehdyttämisestä ja perehdyttämismateriaalista sekä yksikön toiveista.
Henkilöstöllä on ollut mahdollisuus vaikuttaa perehdyttämismateriaalin lopulliseen sisältöön ja ulkoasuun. Syksyllä 2013 pyysin palautetta perehdyttämismateriaalista henkilöstöltä avoimin kysymyksin. Palautteen pohjalta tein muutoksia perehdyttämisoppaaseen. Tulevaisuudessa materiaalin päivittämisestä vastaa päiväkodinjohtaja, jolla on myös päävastuu perehdyttämisestä. Nummenselän päiväkodin perehdyttämismateriaali koostuu perehdyttämisoppaasta ja kahdesta perehdyttämiskortista.
Asiasanat: henkilöstö, oppiminen, perehdyttäminen, päivähoito, työyhteisöt, varhaiskasvatus, oppaat
Mustiala, Hanne. Perehdyttäminen Nummenselän päiväkodissa.
Diak, syksy 2013, 71s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma,
Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena oli tuottaa perehdyttämismateriaali Nummenselän päiväkodille. Päiväkoti on uusi päivähoidon toimintayksikkö Vihdissä. Tähän asti uuden työntekijän perehdyttämisessä on käytetty Vihdin kunnan yhteistä perehdyttämismateriaalia. Tämä Nummenselän päiväkodin perehdyttämismateriaali on tarkoitettu käytettäväksi jo olemassa olevan materiaalin rinnalla täydentämään ja syventämään perehdytettävän henkilökohtaista perehdyttämisprosessia.
Opinnäytetyöraportin teoriaosuudessa käsittelen varhaiskasvatusta ja päivähoitoa. Lisäksi tutustun perehdyttämistä käsittelevään kirjallisuuteen. Yhtenä tärkeänä osana on myös lainsäädäntö sekä perehdyttämisen että varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Perehdyttäminen on työntekijän oikeus, ja työnantajalla on lakisääteinen velvollisuus sen järjestämiseen. Perehdyttäminen on työhön, työyhteisöön, työympäristöön ja organisaatioon opastamista. Perehdyttäminen tulisi huomioida myös uusien työvälineiden käyttöönotossa ja erilaisissa muutostilanteissa.
Perehdyttäminen on selkeä kokonaisuus, joka etenee prosessimaisesti. Perehdyttäminen ei ole yksisuuntainen prosessi vaan se tulee nähdä jatkuvana vastavuoroisena oppimisena niin esimiehen, työyhteisön kuin uuden työntekijänkin näkökulmasta.
Perehdyttämismateriaali on tehty yhteistyössä Nummenselän päiväkodin työyhteisön kanssa. Keskustelutilaisuudessa kesäkuussa 2013 pohdittiin perehdyttämistä yleisesti sekä arjen mahdollisuuksia ja haasteita perehdyttämiselle. Päiväkodin johtajan kanssa keskustelin syksyn 2012 aikana perehdyttämisestä ja perehdyttämismateriaalista sekä yksikön toiveista.
Henkilöstöllä on ollut mahdollisuus vaikuttaa perehdyttämismateriaalin lopulliseen sisältöön ja ulkoasuun. Syksyllä 2013 pyysin palautetta perehdyttämismateriaalista henkilöstöltä avoimin kysymyksin. Palautteen pohjalta tein muutoksia perehdyttämisoppaaseen. Tulevaisuudessa materiaalin päivittämisestä vastaa päiväkodinjohtaja, jolla on myös päävastuu perehdyttämisestä. Nummenselän päiväkodin perehdyttämismateriaali koostuu perehdyttämisoppaasta ja kahdesta perehdyttämiskortista.
Asiasanat: henkilöstö, oppiminen, perehdyttäminen, päivähoito, työyhteisöt, varhaiskasvatus, oppaat