Sosiaalinen media Lapuan kirjastossa
Heinänen, Anne (2013)
Heinänen, Anne
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518131
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella, miten Lapuan kaupunginkirjasto voisi hyödyntää sosiaalista mediaa mahdollisimman hyvin omassa markkinoinnissa ja viestinnässään. Kirjaston asiakkaiden mielipiteet olivat tärkeässä asemassa, sillä sosiaalisen median palvelut on suunnattu heille. Asiakkaiden toivomuksia haluttiin erityisesti kirjaston sosiaalisen median sisällöistä ja kanavista.
Asiakkaiden mielipiteitä tarkasteltiin kyselyllä, joka toteutettiin sekä verkossa että paperisena. Myös henkilökunnan suhtautumista sosiaaliseen mediaan kartoitettiin omalla henkilökunnalle suunnatulla kyselyllä. Kirjaston nykytilannetta sosiaalisessa mediassa tutkittiin analysoimalla kirjaston Facebook-päivityksiä.
Asiakaskyselyn perusteella kirjaston valitsema sosiaalisen median kanava on asiakkaille sopiva, mutta harva vastaajista silti hyödynsi palvelua. Monet vastaajista toivoivat sosiaaliseen mediaan lukemisvinkkejä, joita kirjasto tarjoaa tällä hetkellä melko vähän.
Asiakkaiden mielipiteitä tarkasteltiin kyselyllä, joka toteutettiin sekä verkossa että paperisena. Myös henkilökunnan suhtautumista sosiaaliseen mediaan kartoitettiin omalla henkilökunnalle suunnatulla kyselyllä. Kirjaston nykytilannetta sosiaalisessa mediassa tutkittiin analysoimalla kirjaston Facebook-päivityksiä.
Asiakaskyselyn perusteella kirjaston valitsema sosiaalisen median kanava on asiakkaille sopiva, mutta harva vastaajista silti hyödynsi palvelua. Monet vastaajista toivoivat sosiaaliseen mediaan lukemisvinkkejä, joita kirjasto tarjoaa tällä hetkellä melko vähän.