Turun kaupunginkirjaston senioripalvelujen kehittäminen : verkkopalvelut ja yhteistyökumppanit
Leppänen, Antero (2013)
Leppänen, Antero
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518114
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, tarvitaanko Turun kaupunginkirjaston verkkosivuille erillistä seniorisivua, pohtia seniorisivujen sisältöjä sekä sitä, mille käyttäjäryhmille seniorisivut tulisi suunnata. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään ikäihmisiä Suomessa, heidän kiinnostuksen aiheitaan sekä ikäihmisiä tietotekniikan käyttäjinä. Teoriaosassa perehdytään myös ikäihmisille suunnattuihin verkkosivuihin ja niiden sisältöihin, ikäihmisille suunnattuihin kirjastopalveluihin sekä ikäryhmäkohdennettujen verkkopalveluiden perusteisiin. Tutkimusosassa haastateltiin ikäihmisten parissa toimivien Turun kaupunginkirjaston yhteistyökumppanien edustajia. Haastattelujen tarkoitus oli saada lisätietoa ikäihmisistä ja heidän tarpeistaan sekä yhteistyökumppanien toiminnasta ja yhteistyöstä Turun kaupunginkirjaston kanssa.
Haastatteluiden perusteella yhteistyökumppanit keskittyvät erityisesti ikäihmisten omaehtoisen selviytymisen tukemiseen ja ikäihmisille suunnattuun viestintään tulisi kiinnittää erityisesti huomiota. Niitä kotonaan olevia ikäihmisiä, joita on muuten vaikea saavuttaa viestinnällä, voidaan tavoitella esimerkiksi omaisten kautta. Tämän vuoksi kirjaston seniorisivujen käyttäjäkuntaan saattaisi kuulua muitakin kuin pelkkiä ikäihmisiä. Yhteistyökumppanit olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä yhteistyöhön Turun kaupunginkirjaston kanssa, mutta rajoittaviakin tekijöitä oli, kuten ajallisten resurssien puute.
Kirjastolain, Opetusministeriön kirjastopolitiikan sekä Opetusministeriön Yleisten kirjastojen laatusuosituksen mukaan ikäryhmäkohdennetuille verkkopalveluille on perusteita. Seniorisivujen kautta olisi mahdollista tiedottaa kirjaston ja kirjaston yhteistyökumppanien palveluista sekä ikäihmisille, heidän omaisilleen että muille ikäihmisistä ja ikääntymisestä kiinnostuneille tahoille. Erilliset seniorisivut voisivat myös toimia markkinointikeinona, jolla kirjasto voisi osoittaa, että ikäihmisiä arvostetaan asiakasryhmänä.
Haastatteluiden perusteella yhteistyökumppanit keskittyvät erityisesti ikäihmisten omaehtoisen selviytymisen tukemiseen ja ikäihmisille suunnattuun viestintään tulisi kiinnittää erityisesti huomiota. Niitä kotonaan olevia ikäihmisiä, joita on muuten vaikea saavuttaa viestinnällä, voidaan tavoitella esimerkiksi omaisten kautta. Tämän vuoksi kirjaston seniorisivujen käyttäjäkuntaan saattaisi kuulua muitakin kuin pelkkiä ikäihmisiä. Yhteistyökumppanit olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä yhteistyöhön Turun kaupunginkirjaston kanssa, mutta rajoittaviakin tekijöitä oli, kuten ajallisten resurssien puute.
Kirjastolain, Opetusministeriön kirjastopolitiikan sekä Opetusministeriön Yleisten kirjastojen laatusuosituksen mukaan ikäryhmäkohdennetuille verkkopalveluille on perusteita. Seniorisivujen kautta olisi mahdollista tiedottaa kirjaston ja kirjaston yhteistyökumppanien palveluista sekä ikäihmisille, heidän omaisilleen että muille ikäihmisistä ja ikääntymisestä kiinnostuneille tahoille. Erilliset seniorisivut voisivat myös toimia markkinointikeinona, jolla kirjasto voisi osoittaa, että ikäihmisiä arvostetaan asiakasryhmänä.