SATUJOOGA OSANA PÄIVÄKODIN LIIKUNTAKASVATUSTA
Andersson, Henna (2013)
Andersson, Henna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518111
Tiivistelmä
Andersson, Henna. Satujooga osana päiväkodin liikuntakasvatusta. Helsinki, syksy 2013. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK), lastentarhanopettaja.
Opinnäytetyö oli produktio, jonka tavoitteena oli esitellä uusi liikuntamuoto, satu-jooga niin päiväkodin henkilökunnalle kuin lapsillekin. Produktiossa järjestettiin seitsemän viikon aikana kerran viikossa satujoogatuokio päiväkodin 3–6-vuotiaiden lasten ryhmälle. Produktion toiminnallisena tavoitteena oli havainnoi-da tuokioiden toimivuutta. Havainnoinnissa kerättiin lasten kokemuksia ja mieli-piteitä sadunkerronnan ja liikunnallisten elementtien yhdistämisestä. Opinnäyte-työssä arvioin myös omaa ammatillista kasvuani ja ryhmänohjaajan taitojeni kehitystä opinnäytetyön edetessä. Opinnäytetyön yhteydessä valmistui myös opas päiväkodin henkilökunnalle satujoogasta.
Satujoogatuokiot toteutettiin keväällä 2013 espoolaisessa päiväkoti Pikku Ome-nassa. Tuokiot järjestettiin aina kahteen kertaan, jotta jokainen lapsi pääsi osal-listumaan tuokioon. Jokaiseen tuokioon osallistui 7–10 lasta kerrallaan. Tuokiot suunniteltiin ikätasoa vastaaviksi ja tarpeeksi joustaviksi, jotta tuokioita pystyisi kehittämään ja muokkaamaan palautteen mukaisesti.
Tuokioista kerättiin palautetta sekä lapsilta että henkilökunnalta. Lapsilta palau-tetta kerättiin ryhmäkeskustelun avulla aina tuokioiden päätteeksi. Henkilökun-nalla oli käytössään arviointilomake tuokioiden arvioimiseksi. Palautetta tuoki-oista kerättiin myös itsearvioinnilla. Aikaisempien tuokioiden palautetta hyödyn-nettiin aina tulevien tuokioiden suunnittelussa.
Satujooga voi toimia hyvänä osana päiväkodin liikuntakasvatusta. Lapsilta saa-dun palautteen perusteella tuokiot koettiin mieleisenä lisänä päiväkodin arkeen. Liikkeet ovat soveliaita yli kolmen vuoden ikäisille lapsille ja tuokioiden rakenne on hyvä pitää selkeänä ja loogisena. Lapsia voi osallistaa ja heidän mielenkiin-toaan voi ylläpitää myös lasten kanssa keksimillä liikkeillä tai sadulla.
Asiasanat: varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, päiväkodit, jooga, ryhmäohjaus, oppaat.
Opinnäytetyö oli produktio, jonka tavoitteena oli esitellä uusi liikuntamuoto, satu-jooga niin päiväkodin henkilökunnalle kuin lapsillekin. Produktiossa järjestettiin seitsemän viikon aikana kerran viikossa satujoogatuokio päiväkodin 3–6-vuotiaiden lasten ryhmälle. Produktion toiminnallisena tavoitteena oli havainnoi-da tuokioiden toimivuutta. Havainnoinnissa kerättiin lasten kokemuksia ja mieli-piteitä sadunkerronnan ja liikunnallisten elementtien yhdistämisestä. Opinnäyte-työssä arvioin myös omaa ammatillista kasvuani ja ryhmänohjaajan taitojeni kehitystä opinnäytetyön edetessä. Opinnäytetyön yhteydessä valmistui myös opas päiväkodin henkilökunnalle satujoogasta.
Satujoogatuokiot toteutettiin keväällä 2013 espoolaisessa päiväkoti Pikku Ome-nassa. Tuokiot järjestettiin aina kahteen kertaan, jotta jokainen lapsi pääsi osal-listumaan tuokioon. Jokaiseen tuokioon osallistui 7–10 lasta kerrallaan. Tuokiot suunniteltiin ikätasoa vastaaviksi ja tarpeeksi joustaviksi, jotta tuokioita pystyisi kehittämään ja muokkaamaan palautteen mukaisesti.
Tuokioista kerättiin palautetta sekä lapsilta että henkilökunnalta. Lapsilta palau-tetta kerättiin ryhmäkeskustelun avulla aina tuokioiden päätteeksi. Henkilökun-nalla oli käytössään arviointilomake tuokioiden arvioimiseksi. Palautetta tuoki-oista kerättiin myös itsearvioinnilla. Aikaisempien tuokioiden palautetta hyödyn-nettiin aina tulevien tuokioiden suunnittelussa.
Satujooga voi toimia hyvänä osana päiväkodin liikuntakasvatusta. Lapsilta saa-dun palautteen perusteella tuokiot koettiin mieleisenä lisänä päiväkodin arkeen. Liikkeet ovat soveliaita yli kolmen vuoden ikäisille lapsille ja tuokioiden rakenne on hyvä pitää selkeänä ja loogisena. Lapsia voi osallistaa ja heidän mielenkiin-toaan voi ylläpitää myös lasten kanssa keksimillä liikkeillä tai sadulla.
Asiasanat: varhaiskasvatus, liikuntakasvatus, päiväkodit, jooga, ryhmäohjaus, oppaat.