Kuntosaliyrityksen hyvinvointipalvelujen kehittäminen
Yliluukas, Maria (2013)
Yliluukas, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518081
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa kuntosaliyrityksen mahdollisuuksia kehittyä hyvinvointipalveluiden tuottajana. Työn tarkoitus oli selvittää asiakastyytyväisyys ja palvelun laatu ja kuinka palvelua voidaan kehittää. Samanlaista hyvinvointipalveluiden kehityskartoitusta ei ole kuntosalitoiminnalle aiemmin tehty. Työ toteutettiin yrityksen omistajien toivomuksesta.
Yrityksen tämän hetkisille asiakkaille tehtiin teemahaastattelu, jossa selvitettiin asiakkaiden mielipidettä tämän hetkisestä palvelukonseptista sekä lisäpalveluiden tarpeellisuudesta. Tee-mahaastattelu tehtiin strukturoitua tutkimusmenetelmää käyttäen. Tietoa kerättiin satunnaisotannan tavoin, suorittamalla haastatteluja asiakastilanteiden yhteydessä. Asiakkailla oli myös mahdollisuus täyttää kyselomake anonyymisti yrityksen tiloissa.
Kuntosalin omistajille on tyypillistä omata liikuntaan liittyvä tutkinto sekä jokin muu, alaa tukeva tutkinto kuten liiketalouden perustutkinto tai sosiaali- ja terveysalan tutkinto. Kuntosaleilla toimii muitakin työntekijöitä omalla toiminimellään, jolloin on mahdollista tarjota asiakkaille varsin monipuolinen palvelukonsepti. Painonhallintaryhmä ja elämäntapa muutokset kiinnostavat ihmisiä nykyään, sillä halutaan saada elämään terveyttä edistävää sisältöä. Tällä tutkimuksella saatiin selville, millaisia palveluja asiakkaat halusivat. Tulosten mukaan yritys lisäsi palveluiden tarjontaa ja kuntosalilaitteistoa. Palveluihin lisättiin lisäravinne- ja tekstiilimyynti sekä lisäravinteiden käyttöopastus. Tutkimustulosten avulla yritys lisäsi liikevaihtoaan ja sai kasvua asiakaskuntaan.
Yksityisen kuntosaliomistajan on pysyttävä ajan hermoilla kokoajan, sekä pyrittävä parantamaan ja ylläpitämään palvelun laatuaan. Pienemmillä kuntosaleilla, jotka ovat yksityisiä ja ketjuun kuulumattomia, on suuremmat mahdollisuudet ja valtuudet kehittää omaa toimintaansa haluttuun suuntaan, koska yrittäjä luo itse rajat yritykselle.
Tutkimuksen vastaukset antoivat tärkeää tietoa, jonka perusteella yrityksen palveluita pystyttiin kehittämään asiakkaiden toivomaan suuntaan. Tutkimus oli tarpeellinen suorittaa, koska se tehtiin yritykselle ensimmäistä kertaa. Tämä tutkimus toisi siis arvokasta tietoa palveluiden todellisesta tarpeesta ja toimivuudesta. Tälle tutkimukselle luonnollinen jatkotutkimus olisi asiakastyytyväisyyskyselyn uusiminen vuoden kuluttua, jolloin pystyttäisiin arvioimaan yrityksen kehitystä ja uusien palveluiden vaikutusta.
Yrityksen tämän hetkisille asiakkaille tehtiin teemahaastattelu, jossa selvitettiin asiakkaiden mielipidettä tämän hetkisestä palvelukonseptista sekä lisäpalveluiden tarpeellisuudesta. Tee-mahaastattelu tehtiin strukturoitua tutkimusmenetelmää käyttäen. Tietoa kerättiin satunnaisotannan tavoin, suorittamalla haastatteluja asiakastilanteiden yhteydessä. Asiakkailla oli myös mahdollisuus täyttää kyselomake anonyymisti yrityksen tiloissa.
Kuntosalin omistajille on tyypillistä omata liikuntaan liittyvä tutkinto sekä jokin muu, alaa tukeva tutkinto kuten liiketalouden perustutkinto tai sosiaali- ja terveysalan tutkinto. Kuntosaleilla toimii muitakin työntekijöitä omalla toiminimellään, jolloin on mahdollista tarjota asiakkaille varsin monipuolinen palvelukonsepti. Painonhallintaryhmä ja elämäntapa muutokset kiinnostavat ihmisiä nykyään, sillä halutaan saada elämään terveyttä edistävää sisältöä. Tällä tutkimuksella saatiin selville, millaisia palveluja asiakkaat halusivat. Tulosten mukaan yritys lisäsi palveluiden tarjontaa ja kuntosalilaitteistoa. Palveluihin lisättiin lisäravinne- ja tekstiilimyynti sekä lisäravinteiden käyttöopastus. Tutkimustulosten avulla yritys lisäsi liikevaihtoaan ja sai kasvua asiakaskuntaan.
Yksityisen kuntosaliomistajan on pysyttävä ajan hermoilla kokoajan, sekä pyrittävä parantamaan ja ylläpitämään palvelun laatuaan. Pienemmillä kuntosaleilla, jotka ovat yksityisiä ja ketjuun kuulumattomia, on suuremmat mahdollisuudet ja valtuudet kehittää omaa toimintaansa haluttuun suuntaan, koska yrittäjä luo itse rajat yritykselle.
Tutkimuksen vastaukset antoivat tärkeää tietoa, jonka perusteella yrityksen palveluita pystyttiin kehittämään asiakkaiden toivomaan suuntaan. Tutkimus oli tarpeellinen suorittaa, koska se tehtiin yritykselle ensimmäistä kertaa. Tämä tutkimus toisi siis arvokasta tietoa palveluiden todellisesta tarpeesta ja toimivuudesta. Tälle tutkimukselle luonnollinen jatkotutkimus olisi asiakastyytyväisyyskyselyn uusiminen vuoden kuluttua, jolloin pystyttäisiin arvioimaan yrityksen kehitystä ja uusien palveluiden vaikutusta.