ISTUMISEN ERGONOMIA TUTUKSI! : Ergonomiatunti Joensuun lyseon lukiolaisille
Haverinen, Vaula; Honkanen, Jenny (2013)
Haverinen, Vaula
Honkanen, Jenny
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518078
Tiivistelmä
Pitkäaikaisella istumisella voi olla haitallisia vaikutuksia aineenvaihduntaan ja terveyteen, eikä liikuntasuositusten noudattaminen välttämättä vähennä pitkäaikaisen istumisen haitallisuutta. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää Joensuun lyseon lukiolle ergonomiatunti, jonka tarkoituksena oli lisätä lukiolaisten tietoisuutta istumisen ergonomiasta. Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Joensuun kaupungin sosiaali- ja terveystoimi, opiskelijaterveydenhuolto.
Opinnäytetyöprosessi alkoi tiedonhaulla sekä teoriapohjan kirjoittamisella. Teoriatiedon pohjalta suunniteltiin ergonomiatunnin sisältö ja materiaalit. Ergonomiatunnin kantavina teemoina olivat tuki- ja liikuntaelimistön anatomia, istumisen ergonomia ja kuormittavuus sekä istumisen tauottamisen merkitys. Tunti toteutettiin hyödyntäen yhteisöllistä opetusta sekä ongelmalähtöistä oppimista, mikä mahdollisti oppilaiden aktiivisen osallistumisen sekä ongelmien ratkaisemisen yhdessä. Ergonomiatunnin materiaalit luovutettiin muokattuina Joensuun lyseon lukion käyttöön.
Jatkokehitysmahdollisuutena voisi olla ergonomiatunnin kehittäminen ja tuotteistaminen, jolloin sitä voisi hyödyntää muissakin oppilaitoksissa. Järjestämällä ergonomiatunnin uu-delleen olisi mahdollista tutkia sen vaikuttavuutta. Tutkimuksen voisi kohdentaa esimer-kiksi mahdollisiin muutoksiin opiskelijoiden tuki- ja liikuntaelimistön terveydessä sekä istuma-asennoissa.
Opinnäytetyöprosessi alkoi tiedonhaulla sekä teoriapohjan kirjoittamisella. Teoriatiedon pohjalta suunniteltiin ergonomiatunnin sisältö ja materiaalit. Ergonomiatunnin kantavina teemoina olivat tuki- ja liikuntaelimistön anatomia, istumisen ergonomia ja kuormittavuus sekä istumisen tauottamisen merkitys. Tunti toteutettiin hyödyntäen yhteisöllistä opetusta sekä ongelmalähtöistä oppimista, mikä mahdollisti oppilaiden aktiivisen osallistumisen sekä ongelmien ratkaisemisen yhdessä. Ergonomiatunnin materiaalit luovutettiin muokattuina Joensuun lyseon lukion käyttöön.
Jatkokehitysmahdollisuutena voisi olla ergonomiatunnin kehittäminen ja tuotteistaminen, jolloin sitä voisi hyödyntää muissakin oppilaitoksissa. Järjestämällä ergonomiatunnin uu-delleen olisi mahdollista tutkia sen vaikuttavuutta. Tutkimuksen voisi kohdentaa esimer-kiksi mahdollisiin muutoksiin opiskelijoiden tuki- ja liikuntaelimistön terveydessä sekä istuma-asennoissa.