Yhteistyön kehittäminen Haapavesi Folk ry:n, paikallisten yritysten ja Haapaveden kaupungin kesken
Liukkonen-Karvosenoja, Jaana (2013)
Liukkonen-Karvosenoja, Jaana
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518074
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518074
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yhteistyötä Haapavesi Folk ry:n, Haapavedellä toimivien yritysten ja Haapaveden kaupungin välillä voitaisiin kehittää. Haapavesi Folk Music Festival -tapahtumalla on aikaisempien tutkimusten perusteella todettu olevan taloudellisia vaikutuksia paikkakunnan elinkeinoelämään, ja yhteistyöllä halutaan kasvattaa näitä vaikutuksia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tapahtumia ja tapahtumajärjestämistä, matkailun ja tapahtumien vaikuttavuutta sekä kulttuuritapahtumia ja yritysyhteistyötä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen pääpaino oli haapavetisille yrityksille tehdyssä haastattelussa, jonka lisäksi haastateltiin tapahtumajärjestäjää, kaupunginjohtajaa ja Haapaveden yrittäjät ry:n puheenjohtajaa. Tutkimuksessa selvisi, että yritykset olivat pääsääntöisesti hyvin kiinnostuneita kehittämään yhteistyötä. Konkreettisista yhteistyömuodoista kiinnostavimpia olivat ennakkolipunmyynnin yhteydessä tehtävä tarjoustuotekampanjointi sekä sponsorointiyhteistyö. Myös yhteismarkkinointi kiinnosti. Yritykset ehdottivat, että tapahtumaa voisi jalkauttaa enemmän kaupungille ja tuoda Folk-asiakkaat lähemmäs keskustan yrityksiä. Lisäksi toivottiin lisää näkyvyyttä tapahtumalle sekä erilaisia oheistapahtumia. Kaikki haastatellut osapuolet olivat sitä mieltä, että tapahtuma on Haapavedelle tärkeä ja siihen täytyy jatkossakin panostaa yhteistyön voimin.
Tutkimuksessa tärkeäksi aiheeksi nousi ns. Pro Haapavesi -verkosto. Sen tarkoituksena on kerätä yhteen ne tahot, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään Haapavettä tapahtuman kautta, yhdessä tekemällä. Opinnäytetyön kehittämisosiossa laadittiin hankesuunnitelma Pro Haapavesi -verkostosta. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää, mikäli Pro Haapavesi -verkostoa päätetään lähteä perustamaan hankkeen muodossa
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkimuksen pääpaino oli haapavetisille yrityksille tehdyssä haastattelussa, jonka lisäksi haastateltiin tapahtumajärjestäjää, kaupunginjohtajaa ja Haapaveden yrittäjät ry:n puheenjohtajaa. Tutkimuksessa selvisi, että yritykset olivat pääsääntöisesti hyvin kiinnostuneita kehittämään yhteistyötä. Konkreettisista yhteistyömuodoista kiinnostavimpia olivat ennakkolipunmyynnin yhteydessä tehtävä tarjoustuotekampanjointi sekä sponsorointiyhteistyö. Myös yhteismarkkinointi kiinnosti. Yritykset ehdottivat, että tapahtumaa voisi jalkauttaa enemmän kaupungille ja tuoda Folk-asiakkaat lähemmäs keskustan yrityksiä. Lisäksi toivottiin lisää näkyvyyttä tapahtumalle sekä erilaisia oheistapahtumia. Kaikki haastatellut osapuolet olivat sitä mieltä, että tapahtuma on Haapavedelle tärkeä ja siihen täytyy jatkossakin panostaa yhteistyön voimin.
Tutkimuksessa tärkeäksi aiheeksi nousi ns. Pro Haapavesi -verkosto. Sen tarkoituksena on kerätä yhteen ne tahot, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään Haapavettä tapahtuman kautta, yhdessä tekemällä. Opinnäytetyön kehittämisosiossa laadittiin hankesuunnitelma Pro Haapavesi -verkostosta. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää, mikäli Pro Haapavesi -verkostoa päätetään lähteä perustamaan hankkeen muodossa