Katseet lapseen : lastentarhanopettajien kokemuksia Hyve 4 -mallin havainnoinnista Espoossa
Peura, Clarissa (2013)
Peura, Clarissa
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518006
Tiivistelmä
Hyve 4 -malli on pääkaupunkiseudulla kehitetty moniammatillisen yhteistyön malli, jonka avulla pyritään lisäämään lapsiperheiden hyvinvointia, vahvistamaan vanhempien, päivähoidon ja neuvolan yhteistyötä sekä tarjoamaan tarvittaessa varhaista tukea. Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä VKK-Metron (pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö) kanssa osana Katse lapseen -hanketta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää espoolaisten lastentarhanopettajien kokemuksia ja mielipiteitä Hyve 4 -mallin havainnoinnista, havaintojen dokumentoinnista ja dokumentoidun tiedon hyödyntämisestä. Edellä mainittu muodosti opinnäytetyön tutkimuskysymyksen.
Opinnäytetyön pääasiallinen tutkimusote on laadullinen, vaikka opinnäytetyötä toteutettiin monimetodisesti. Ensin tehtiin lomakekysely kuudessa espoolaisessa kunnallisessa päiväkodissa, joista puolet kuului VKK-Metron tutkimuspäiväkotiverkostoon. Kyselyyn saatiin 16 vastausta ja vastausprosentti oli 53,3. Kyselyiden tuloksia hyödynnettiin toisessa aineistonkeruun vaiheessa, teemahaastatteluissa. Teemahaastatteluita oli kolme ja vastaajat olivat espoolaisia lastentarhanopettajia. Lomakekyselyn tulokset analysoitiin Excelin ja sisällönanalyysin avulla ja tuloksista johdettiin teemahaastattelurunko. Haastattelujen avulla syvennettiin tietoa runkoon valikoituneista aiheista. Teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lastentarhanopettajat kokevat Hyve 4 -mallin havainnoinnin tärkeäksi ja ammattitaitoon kuuluvaksi. Havainnoinnin tukena käytetään erilaisia materiaaleja, kuten erillisiä havainnointivihkoja. Haastattelujen perusteella havaintoja lapsesta sekä herännyttä huolta tulisi kertoa vanhemmille jatkuvasti ja vähitellen. Päiväkodin havaintoja käsitellään tiimissä ja muodostetaan yhteinen näkemys lapsesta. Päiväkodin havainnot lapsesta saattavat poiketa vanhempien tai neuvolan havainnoista. Kyselyn vastaajat jakautuivat Hyve 4 -mallin kannattajiin ja aiemman 5-vuotiaan Kehun kannattajiin. Myös haastattelun tuloksissa näkyi Hyve 4 -mallin ja Kehun vastakkainasettelu. Aikaresurssit nousivat tuloksista esiin havainnointia, niiden dokumentointia sekä hyödyntämistä rajoittavana tekijänä.
Opinnäytetyön pääasiallinen tutkimusote on laadullinen, vaikka opinnäytetyötä toteutettiin monimetodisesti. Ensin tehtiin lomakekysely kuudessa espoolaisessa kunnallisessa päiväkodissa, joista puolet kuului VKK-Metron tutkimuspäiväkotiverkostoon. Kyselyyn saatiin 16 vastausta ja vastausprosentti oli 53,3. Kyselyiden tuloksia hyödynnettiin toisessa aineistonkeruun vaiheessa, teemahaastatteluissa. Teemahaastatteluita oli kolme ja vastaajat olivat espoolaisia lastentarhanopettajia. Lomakekyselyn tulokset analysoitiin Excelin ja sisällönanalyysin avulla ja tuloksista johdettiin teemahaastattelurunko. Haastattelujen avulla syvennettiin tietoa runkoon valikoituneista aiheista. Teemahaastattelut analysoitiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lastentarhanopettajat kokevat Hyve 4 -mallin havainnoinnin tärkeäksi ja ammattitaitoon kuuluvaksi. Havainnoinnin tukena käytetään erilaisia materiaaleja, kuten erillisiä havainnointivihkoja. Haastattelujen perusteella havaintoja lapsesta sekä herännyttä huolta tulisi kertoa vanhemmille jatkuvasti ja vähitellen. Päiväkodin havaintoja käsitellään tiimissä ja muodostetaan yhteinen näkemys lapsesta. Päiväkodin havainnot lapsesta saattavat poiketa vanhempien tai neuvolan havainnoista. Kyselyn vastaajat jakautuivat Hyve 4 -mallin kannattajiin ja aiemman 5-vuotiaan Kehun kannattajiin. Myös haastattelun tuloksissa näkyi Hyve 4 -mallin ja Kehun vastakkainasettelu. Aikaresurssit nousivat tuloksista esiin havainnointia, niiden dokumentointia sekä hyödyntämistä rajoittavana tekijänä.