Oppisopimus osaksi peruskoulun päättävän nuoren koulutusvalikoimaa : Kampanjasuunnitelma ja kuvaus kampanjan toteutuksesta Tredun oppisopimuskeskuksen toiminta-alueella
Granqvist, Nina; Vuorenmaa, Johanna (2013)
Granqvist, Nina
Vuorenmaa, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518002
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajatyönä Tampereen seudun ammattiopisto Tredun oppisopimuskeskukselle. Toimeksiantona oli luoda 9- ja 10-luokkalaisille suunnattu oppisopimusaiheinen kampanja Tredun oppisopimuskeskuksen toiminta-alueella. Työn tavoitteena oli suunnitella, aikatauluttaa ja toteuttaa innostava tiedotuskampanja, ja lisätä tietoa oppisopimusopiskelusta nuorten keskuudessa. Kampanja toteutettiin osana Tredun nuorten oppisopimukseen liittyvää hanketta, joka pohjautuu vuoden 2013 alusta voimaan tulleeseen nuorisotakuuseen ja siihen sisältyvään koulutustakuuseen.
Prosessi aloitettiin ideoimalla tulevaa kampanjaa, ja suunnitelmat hyväksytettiin toimeksiantajalla. Kampanja toteutettiin nopealla aikataululla toukokuussa 2013 ennen koulujen päättymistä. Opinnäytetyöhön sisällytettiin kampanjasuunnitelman lisäksi prosessikuvaus toteutusvaiheesta ja arviointi kampanjan tuloksista. Toteutuksen jälkeen koottiin jatkotoimenpide-ehdotukset hankkeen voimassaoloajalle ja otettiin lyhyesti kantaa myös mahdolliseen valtakunnalliseen oppisopimuskampanjaan.
Kampanja toteutettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Suunnitelma muokkautui kampanjan toteutuksen edetessä ja muutoksiin reagoitiin nopeasti. Tredun tuoreista organisaatiomuutoksista johtuneet näkemyserot ja ison organisaation linjaukset aiheuttivat haasteita kampanjan toteutusvaiheessa. Niistä aiheutuneista muutoksista huolimatta onnistuttiin toteuttamaan toimiva ja yhtenäinen kampanjakokonaisuus uudella ja raikkaalla tavalla.
Kampanja näkyi laajasti Tredun oppisopimuskeskuksen alueen kouluissa. Kampanja tavoitti kaikki alueen 39 koulua, joista yhteensä 30 koulua vastaanotti kampanjamateriaalin kokonaisuudessaan. Tampereen alueen kouluissa erikseen toteutettu road show käsitti yhteensä 13 koulua. Kampanjan saama vastaanotto kouluilla oli positiivinen ja kampanjaa toteutettaessa huomattiin, että tiedotuskampanjalle oli olemassa selkeä tarve.
Prosessi aloitettiin ideoimalla tulevaa kampanjaa, ja suunnitelmat hyväksytettiin toimeksiantajalla. Kampanja toteutettiin nopealla aikataululla toukokuussa 2013 ennen koulujen päättymistä. Opinnäytetyöhön sisällytettiin kampanjasuunnitelman lisäksi prosessikuvaus toteutusvaiheesta ja arviointi kampanjan tuloksista. Toteutuksen jälkeen koottiin jatkotoimenpide-ehdotukset hankkeen voimassaoloajalle ja otettiin lyhyesti kantaa myös mahdolliseen valtakunnalliseen oppisopimuskampanjaan.
Kampanja toteutettiin tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Suunnitelma muokkautui kampanjan toteutuksen edetessä ja muutoksiin reagoitiin nopeasti. Tredun tuoreista organisaatiomuutoksista johtuneet näkemyserot ja ison organisaation linjaukset aiheuttivat haasteita kampanjan toteutusvaiheessa. Niistä aiheutuneista muutoksista huolimatta onnistuttiin toteuttamaan toimiva ja yhtenäinen kampanjakokonaisuus uudella ja raikkaalla tavalla.
Kampanja näkyi laajasti Tredun oppisopimuskeskuksen alueen kouluissa. Kampanja tavoitti kaikki alueen 39 koulua, joista yhteensä 30 koulua vastaanotti kampanjamateriaalin kokonaisuudessaan. Tampereen alueen kouluissa erikseen toteutettu road show käsitti yhteensä 13 koulua. Kampanjan saama vastaanotto kouluilla oli positiivinen ja kampanjaa toteutettaessa huomattiin, että tiedotuskampanjalle oli olemassa selkeä tarve.