Erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien jaksaminen ja tukeminen : Yhteiskunnallisesta tuesta Järvenpään päivähoidon tukeen
Kataja, Mia; Torvasti, Senni (2013)
Kataja, Mia
Torvasti, Senni
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112517992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112517992
Tiivistelmä
Kataja, Mia & Torvasti, Senni. Erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien jaksaminen ja tukeminen: Yhteiskunnallisesta tuesta Järvenpään päivähoidon tukeen. Diak Etelä, syksy 2013, 81 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virka-kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien jaksamista sekä heidän tuen saamistaan ja tarvettaan. Tavoitteena oli saada kattava käsitys siitä millaisia yhteiskunnallisia tukimuotoja vanhemmat nykyään saavat ja mitä he vielä kaipaisivat. Tavoitteenamme oli myös edesauttaa päiväkotien ja vanhempien yhteistyötä, sillä selvitimme vanhempien kokemuksia päiväkodilta saadusta tuesta sekä päiväkodin työntekijöiltä heidän kokemuksiaan yhteistyöstä ja vanhempien tuen tarpeesta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Kohderyhmänä haastatteluissa olivat erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmat ja päiväkodin integroidussa erityisryhmässä työskentelevät työntekijät. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui kolme vanhempaa ja kaksi päiväkodin työntekijää järvenpääläisistä päiväkodeista. Haastattelut litteroitiin sanasta sanaan tekstiksi ja saamamme tieto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Haastateltavat vanhemmat kokivat itsensä väsyneiksi, koska erityistä tukea tarvitsevan lapsen koettiin vievän huomattavasti enemmän aikaa kuin muiden lasten. Haastateltavat kokivat myös, että heidän oma aikansa on melko vähäistä ja he tuntevat riittämättömyyden tunnetta lähes päivittäin. Vanhemmat korostivat sitä, että tukea ei ole helposti saatavilla ja sitä joutuu itse etsimään.
Tuloksista kävi ilmi, että päiväkodin kanssa tehtävä yhteistyö ja kasvatuskumppanuus toimivat moitteettomasti. Päiväkoti koettiin myös erittäin suurena tukena. Tulosten mukaan vanhemmat eivät löytäneet kehitettävää päiväkodin ja kodin väliseen yhteistyöhön. Päiväkodin työntekijät kokivat yhteistyön myös pääsääntöisesti toimivaksi, mutta heidän mukaansa toimivuus riippuu paljolti vanhemmista.
Asiasanat: erityislapsi, vanhemmuus, vanhemmuuden tukeminen, kasvatus-kumppanuus, vertaistuki
Opinnäytetyön tavoite oli kartoittaa erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien jaksamista sekä heidän tuen saamistaan ja tarvettaan. Tavoitteena oli saada kattava käsitys siitä millaisia yhteiskunnallisia tukimuotoja vanhemmat nykyään saavat ja mitä he vielä kaipaisivat. Tavoitteenamme oli myös edesauttaa päiväkotien ja vanhempien yhteistyötä, sillä selvitimme vanhempien kokemuksia päiväkodilta saadusta tuesta sekä päiväkodin työntekijöiltä heidän kokemuksiaan yhteistyöstä ja vanhempien tuen tarpeesta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena haastattelututkimuksena. Kohderyhmänä haastatteluissa olivat erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhemmat ja päiväkodin integroidussa erityisryhmässä työskentelevät työntekijät. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Haastatteluihin osallistui kolme vanhempaa ja kaksi päiväkodin työntekijää järvenpääläisistä päiväkodeista. Haastattelut litteroitiin sanasta sanaan tekstiksi ja saamamme tieto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Haastateltavat vanhemmat kokivat itsensä väsyneiksi, koska erityistä tukea tarvitsevan lapsen koettiin vievän huomattavasti enemmän aikaa kuin muiden lasten. Haastateltavat kokivat myös, että heidän oma aikansa on melko vähäistä ja he tuntevat riittämättömyyden tunnetta lähes päivittäin. Vanhemmat korostivat sitä, että tukea ei ole helposti saatavilla ja sitä joutuu itse etsimään.
Tuloksista kävi ilmi, että päiväkodin kanssa tehtävä yhteistyö ja kasvatuskumppanuus toimivat moitteettomasti. Päiväkoti koettiin myös erittäin suurena tukena. Tulosten mukaan vanhemmat eivät löytäneet kehitettävää päiväkodin ja kodin väliseen yhteistyöhön. Päiväkodin työntekijät kokivat yhteistyön myös pääsääntöisesti toimivaksi, mutta heidän mukaansa toimivuus riippuu paljolti vanhemmista.
Asiasanat: erityislapsi, vanhemmuus, vanhemmuuden tukeminen, kasvatus-kumppanuus, vertaistuki