Opiskelumotivaation parantaminen ammatillisten opintojen alussa
Laitinen, Liisa; Elo, Irmeli (2013)
Laitinen, Liisa
Elo, Irmeli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112517977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112517977
Tiivistelmä
Kehittämishanke on laadullisella tutkimusotteella toteutettu kysely Ammattiopisto Tavastian lähihoitaja opiskelijoiden ja Tampereen seudun ammattiopiston kiinteistöpalvelualan opiskelijoiden opiskelumotivaatiosta ja sen kehittämisestä. Aihe nousi työhistoriamme pohjalta merkittäväksi, koska olemme havainneet heikon motivaation yhteyden opintojen viivästymiseen ja keskeyttämiseen.
Kokemuksiemme mukaan opintojen alkuvaiheeseen panostaminen kannattaa ja tuottaa jatkossa parempaa opiskeluun sitoutumista ja oppimistuloksia. Kehittämishankkeen avulla pyrittiin kartoittamaan keinoja, joiden avulla opiskelumotivaatiota voitaisiin parantaa. Lisäksi tavoitteena oli löytää opettajille työkaluja opiskelijoiden ohjaamiseen ja motivoimiseen opintojen alussa. Kyselyssä selvitettiin motivaatiotekijöitä, jotka tulisi huomioida nuorilla ammatillisten opintojen alussa. Aineisto kerättiin ensimmäisen vuoden opiskelijoilta kyselylomakkeen avulla.
Kyselyn tulokset osoittivat, että opiskelijat olivat kokeneet vastaanoton koululla ystävälliseksi, henkilökunta oli mukavaa, auttavaista ja kiinnostunutta heidän asioistaan. Ongelmana koettiin se, että koulutuksen alussa käytännön asiat kuten Wilman ja Moodlen käyttö, poissaolot, kurinpidolliset järjestelyt tai koulun tilat käytiin läpi liian nopeasti. Epäselvyyksiä jäi ja niistä pyrittiin selviytymään toisten opiskelijoiden avulla. Motivaation laskua aiheuttivat liian pitkät koulupäivät sekä teoreettinen opetus.
Tulevaisuuden keskeisimmiksi kehittämisen kohteiksi nousivat opiskelijoiden parempi oheistaminen nettisovellutusten käyttöön. Lisäksi toivottiin käytännön lisäämistä teoriapainotteisten lähihoitajaopintojen lähiopetukseen sekä koulupäivien suunnitteluun panostamista.
Kokemuksiemme mukaan opintojen alkuvaiheeseen panostaminen kannattaa ja tuottaa jatkossa parempaa opiskeluun sitoutumista ja oppimistuloksia. Kehittämishankkeen avulla pyrittiin kartoittamaan keinoja, joiden avulla opiskelumotivaatiota voitaisiin parantaa. Lisäksi tavoitteena oli löytää opettajille työkaluja opiskelijoiden ohjaamiseen ja motivoimiseen opintojen alussa. Kyselyssä selvitettiin motivaatiotekijöitä, jotka tulisi huomioida nuorilla ammatillisten opintojen alussa. Aineisto kerättiin ensimmäisen vuoden opiskelijoilta kyselylomakkeen avulla.
Kyselyn tulokset osoittivat, että opiskelijat olivat kokeneet vastaanoton koululla ystävälliseksi, henkilökunta oli mukavaa, auttavaista ja kiinnostunutta heidän asioistaan. Ongelmana koettiin se, että koulutuksen alussa käytännön asiat kuten Wilman ja Moodlen käyttö, poissaolot, kurinpidolliset järjestelyt tai koulun tilat käytiin läpi liian nopeasti. Epäselvyyksiä jäi ja niistä pyrittiin selviytymään toisten opiskelijoiden avulla. Motivaation laskua aiheuttivat liian pitkät koulupäivät sekä teoreettinen opetus.
Tulevaisuuden keskeisimmiksi kehittämisen kohteiksi nousivat opiskelijoiden parempi oheistaminen nettisovellutusten käyttöön. Lisäksi toivottiin käytännön lisäämistä teoriapainotteisten lähihoitajaopintojen lähiopetukseen sekä koulupäivien suunnitteluun panostamista.