Blogi sisältömarkkinoinnin työkaluna : Case: Laurea
Lappalainen, Jani (2013)
Lappalainen, Jani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Laurea-ammattikorkeakoulu. Työn aiheena oli blogi sisältömarkkinoinnin työkaluna. Opinnäytetyön tavoitteena oli analysoida Laurea-ammattikorkeakoulun blogitarjonnan nykytila sekä havainnoida ja selvittää kokonaiskuvaa siitä, kuinka suomalaisissa ammattikorkeakouluissa blogeja ja sisältömarkkinointia käytetään.
Opinnäytetyön pohjana toimi tietoperusta Laurea-ammattikorkeakoulun toiminnasta ja erityisesti markkinoinnista, joka hankittiin haastattelemalla Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikön markkinoinnin suunnittelijaa Outi Kinnusta ja tutustumalla Laurea-ammattikorkeakoulun verkkosivuilta löytyvään tietoon.
Teoreettisen viitekehyksen tietoperusta käsittelee markkinoinnin nykytilaa sen toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten ja uusien kilpailukeinojen kautta. Tämän lisäksi teoriaosuus käy läpi digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja erityisesti blogeja. Blogeja käsitellään teoriaosuudessa ensin käsitteen ja historian tasolla, josta näkökulma siirtyy blogien hyötyihin yrityskäytössä sekä erilaisiin yritysblogityyppeihin ja yritysblogien kehitysvaiheisiin.
Tämän opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja se koostui kolmesta eri tutkimusvaiheesta. Ensimmäisessä tutkimusvaiheessa analysoitiin Laurea-ammattikorkeakoulun blogien käytön nykytilaa. Toisessa tutkimusvaiheessa tutkittiin yleisellä tasolla suomalaisten ammattikorkeakoulujen blogien käyttöä. Tarkoituksena oli hahmottaa kokonaiskuvaa siitä, miten suomalaiset ammattikorkeakoulut tänä päivänä käyttävät blogeja. Tutkimuksen viimeisessä osassa syvennyttiin kolmeen yksittäiseen blogiin sisällönanalyysin avulla ja selvitettiin näiden tärkeimpiä viestinnällisiä tavoitteita ja niiden toteuttamisessa hyödynnettyjä viestinnällisiä keinoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset ammattikorkeakoulut hyödyntävät melko aktiivisesti blogeja markkinoinnissaan, vaikka blogien taso vaihtelikin suuresti. Suomalaisten ammattikorkeakoulujen blogien käytössä on myös selkeitä yhtäläisyyksiä, joiden perusteella blogit oli mahdollista jakaa kahdeksan eri blogityyppiin. Tärkeimmäksi viestinnälliseksi tavoitteeksi suomalaisten ammattikorkeakoulujen blogeille osoittautui informointi.
Tutkimuksen tuloksista rakennettiin Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön blogien hyödyntämisen kehityssuunnitelma. Suunnitelmassa keskityttiin nykyiseen blogitarjontaan kohdistuvien yleisen tason kehitysehdotusten sijasta luomaan Laurea-ammattikorkeakoululle täysin uusi blogikonsepti, jonka tarkoituksena on parantaa Laurean potentiaalisten uusien opiskelijoiden tietoisuutta siitä, mitä opiskelu Laureassa käytännössä on ja millainen Laurea-ammattikorkeakoulu on opiskelupaikkana.
Opinnäytetyön pohjana toimi tietoperusta Laurea-ammattikorkeakoulun toiminnasta ja erityisesti markkinoinnista, joka hankittiin haastattelemalla Laurea-ammattikorkeakoulun Leppävaaran yksikön markkinoinnin suunnittelijaa Outi Kinnusta ja tutustumalla Laurea-ammattikorkeakoulun verkkosivuilta löytyvään tietoon.
Teoreettisen viitekehyksen tietoperusta käsittelee markkinoinnin nykytilaa sen toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten ja uusien kilpailukeinojen kautta. Tämän lisäksi teoriaosuus käy läpi digitaalista markkinointia, sosiaalista mediaa ja erityisesti blogeja. Blogeja käsitellään teoriaosuudessa ensin käsitteen ja historian tasolla, josta näkökulma siirtyy blogien hyötyihin yrityskäytössä sekä erilaisiin yritysblogityyppeihin ja yritysblogien kehitysvaiheisiin.
Tämän opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja se koostui kolmesta eri tutkimusvaiheesta. Ensimmäisessä tutkimusvaiheessa analysoitiin Laurea-ammattikorkeakoulun blogien käytön nykytilaa. Toisessa tutkimusvaiheessa tutkittiin yleisellä tasolla suomalaisten ammattikorkeakoulujen blogien käyttöä. Tarkoituksena oli hahmottaa kokonaiskuvaa siitä, miten suomalaiset ammattikorkeakoulut tänä päivänä käyttävät blogeja. Tutkimuksen viimeisessä osassa syvennyttiin kolmeen yksittäiseen blogiin sisällönanalyysin avulla ja selvitettiin näiden tärkeimpiä viestinnällisiä tavoitteita ja niiden toteuttamisessa hyödynnettyjä viestinnällisiä keinoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalaiset ammattikorkeakoulut hyödyntävät melko aktiivisesti blogeja markkinoinnissaan, vaikka blogien taso vaihtelikin suuresti. Suomalaisten ammattikorkeakoulujen blogien käytössä on myös selkeitä yhtäläisyyksiä, joiden perusteella blogit oli mahdollista jakaa kahdeksan eri blogityyppiin. Tärkeimmäksi viestinnälliseksi tavoitteeksi suomalaisten ammattikorkeakoulujen blogeille osoittautui informointi.
Tutkimuksen tuloksista rakennettiin Laurea-ammattikorkeakoulun käyttöön blogien hyödyntämisen kehityssuunnitelma. Suunnitelmassa keskityttiin nykyiseen blogitarjontaan kohdistuvien yleisen tason kehitysehdotusten sijasta luomaan Laurea-ammattikorkeakoululle täysin uusi blogikonsepti, jonka tarkoituksena on parantaa Laurean potentiaalisten uusien opiskelijoiden tietoisuutta siitä, mitä opiskelu Laureassa käytännössä on ja millainen Laurea-ammattikorkeakoulu on opiskelupaikkana.