Sairaanhoitajan tehtävänkuva potilaan arteriakanyloinnissa - käsikirjoitus opetusvideoon
Pasma, Jesse (2013)
Pasma, Jesse
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417952
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417952
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on Rovaniemen ammattikorkeakoulun hallinnoima ESR-projekti ILME (International Learning Modules for Nursing Education), jonka tavoitteena on parantaa potilasturvallisuutta hyödyntämällä simulaatio-opetusta. Opinnäytetyöni on toiminnallinen ja sen tarkoituksena on tuottaa käsikirjoitus opetusvideoon, jonka aiheena on sairaanhoitajan tehtävänkuva potilaan arteriakanyloinnissa. Työni tavoitteena on tuoda esiin sairaanhoitajan tehtävänkuvaa hoitotyön prosessin mukaisesti.
Opinnäytetyöni koostuu tuottamisprosessin raportista sekä käsikirjoituksesta. Raportti luo työlleni teoreettisen viitekehyksen, johon käsikirjoituksen sisältö perustuu. Työni teoriakehys muodostuu sairaanhoitajan tehtävänkuvan kuvaamisesta arteriakanylointiprosessissa sekä sen aikana korostuvista hoitotyön periaatteista. Käsikirjoitus etenee Aaltosen kirjassaan kuvaaman käsikirjoitusprosessin mukaisesti.
Tekemäni käsikirjoituksen pohjalta tuotettiin opetusvideo, jota on tarkoitus käyttää hoitotyön opetuksen tukena. Sitä voidaan hyödyntää niin hoitotyön opiskelijoiden koulutuksessa kuin uusien työntekijöiden perehdytyksessäkin.
Opinnäytetyöni koostuu tuottamisprosessin raportista sekä käsikirjoituksesta. Raportti luo työlleni teoreettisen viitekehyksen, johon käsikirjoituksen sisältö perustuu. Työni teoriakehys muodostuu sairaanhoitajan tehtävänkuvan kuvaamisesta arteriakanylointiprosessissa sekä sen aikana korostuvista hoitotyön periaatteista. Käsikirjoitus etenee Aaltosen kirjassaan kuvaaman käsikirjoitusprosessin mukaisesti.
Tekemäni käsikirjoituksen pohjalta tuotettiin opetusvideo, jota on tarkoitus käyttää hoitotyön opetuksen tukena. Sitä voidaan hyödyntää niin hoitotyön opiskelijoiden koulutuksessa kuin uusien työntekijöiden perehdytyksessäkin.