Toimenpideohjeen harmonisointi ja hoitologistikon työtehtävät : case: Päijät-Hämeen keskussairaala, keskusleikkausosasto, laparoskooppinen munuaisenpoisto
Lahtero, Heli (2013)
Lahtero, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417902
Tiivistelmä
Terveydenhuollon toimintojen kehittäminen ja eri ammattiryhmien työtehtävien kartoitus on välttämätöntä. Yksi keskeinen syy on erikoissairaanhoidon kustannusten kasvaminen ja tulevaisuudessa leikkausmäärien lisääntyminen kasvattaa entisestään pulaa hoitohenkilöstöstä. Se on yksi merkittävimmistä syistä kartoittaa leikkausosaston työtehtäviä. Tällaisten haasteiden edessä on etsittävä ja toteutettava uusia tapoja toimia.
Tämän opintonäytetyön tavoitteena oli Päijät-Hämeen keskussairaalan (PHKS) keskusleikkausosaston laparoskooppisen munuaisenpoisto toimenpideohjeen harmonisointi. Toisena tavoitteena oli kertakäyttöisten hoitotarvikkeiden läpivirtauksen kehittäminen laparoskooppisessa munuaisenpoisto toimenpiteessä hoitologistikon työtehtävässä.
Harmonisoinnilla tässä tarkoitetaan toimenpideohjeen kertakäyttöisten hoitotarvikkeiden ja monikäyttöisten leikkauskorien ja instrumenttien yksilöimistä WebMarela-koodilla. Lisäksi harmonisointi on ohjeen yksilöityjen tuotteiden järjestämistä keräilylistaan loogisen keräilyjärjestyksen saavuttamiseksi. Harmonisointi perustuu logistiikan, laadun ja Lean-ajattelun tietopohjaan. Tutkimusmenetelmänä oli triangulaatio, jossa case-osuudessa kirjallisena aineistona oli toimenpideohje. Muu aineisto kerättiin toteuttamalla teemahaastattelu ryhmähaastatteluna kahden leikkausosaston sairaanhoitajan kanssa. Havainnointia tehtiin leikkausosaston steriilivarastossa ja leikkaussalissa.
Nykytilan kartoitus osoitti, että toimenpiteeseen tarvittavien tuotteiden keräämisen siirtämistä sairaanhoitajalta hoitologistikon vastuulle vaatii tarkasti yksilöidyn keräilylistan toimenpideohjeen tuotteista tuotemäärineen. Toimenpideohjeen harmonisointi ja logististen työtehtävien kohdentaminen oikealle ammattiryhmälle vapauttaisi sairaanhoitajien työaikaa potilaan hoitotyölle.
Erikoissairaanhoidon kustannusten kasvaessa yhä enenevissä määrin jatkossa tulisi selvittää leikkausosaston prosessin eri vaiheista, mitä hukkia prosessista voidaan poistaa ja miten se vaikuttaa toimenpiteiden kustannuksiin.
Tämän opintonäytetyön tavoitteena oli Päijät-Hämeen keskussairaalan (PHKS) keskusleikkausosaston laparoskooppisen munuaisenpoisto toimenpideohjeen harmonisointi. Toisena tavoitteena oli kertakäyttöisten hoitotarvikkeiden läpivirtauksen kehittäminen laparoskooppisessa munuaisenpoisto toimenpiteessä hoitologistikon työtehtävässä.
Harmonisoinnilla tässä tarkoitetaan toimenpideohjeen kertakäyttöisten hoitotarvikkeiden ja monikäyttöisten leikkauskorien ja instrumenttien yksilöimistä WebMarela-koodilla. Lisäksi harmonisointi on ohjeen yksilöityjen tuotteiden järjestämistä keräilylistaan loogisen keräilyjärjestyksen saavuttamiseksi. Harmonisointi perustuu logistiikan, laadun ja Lean-ajattelun tietopohjaan. Tutkimusmenetelmänä oli triangulaatio, jossa case-osuudessa kirjallisena aineistona oli toimenpideohje. Muu aineisto kerättiin toteuttamalla teemahaastattelu ryhmähaastatteluna kahden leikkausosaston sairaanhoitajan kanssa. Havainnointia tehtiin leikkausosaston steriilivarastossa ja leikkaussalissa.
Nykytilan kartoitus osoitti, että toimenpiteeseen tarvittavien tuotteiden keräämisen siirtämistä sairaanhoitajalta hoitologistikon vastuulle vaatii tarkasti yksilöidyn keräilylistan toimenpideohjeen tuotteista tuotemäärineen. Toimenpideohjeen harmonisointi ja logististen työtehtävien kohdentaminen oikealle ammattiryhmälle vapauttaisi sairaanhoitajien työaikaa potilaan hoitotyölle.
Erikoissairaanhoidon kustannusten kasvaessa yhä enenevissä määrin jatkossa tulisi selvittää leikkausosaston prosessin eri vaiheista, mitä hukkia prosessista voidaan poistaa ja miten se vaikuttaa toimenpiteiden kustannuksiin.