Imatralaisten 9. –luokkalaisten käsityksiä peruskoulun sosiaalityöstä
Kuningas, Janita (2013)
Kuningas, Janita
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217838
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia peruskoulun sosiaalityötä ja koulukuraattoripalveluja Imatran kaupungin kolmessa yläkoulussa. Tavoitteena oli tutkia yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden näkemyksiä siitä, kuinka he kokivat omassa koulussaan tehtävän sosiaalityön ja kuinka he itse kehittäisivät oman koulunsa sosiaalityötä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin keräämällä tutkimukseen osallistuneilta oppilailta kirjoitelma aiheesta. Kirjoitelmat kerättiin eri kouluissa yhteensä kolmen eri keruukerran aikana. Tämän jälkeen saatu tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Eri koulujen välisiä eroavaisuuksia ei analysoitu tässä opinnäytetyössä.
Oppilaiden tuottama kuvaus oman koulunsa koulukuraattorin näkyvyydestä kouluissa vaihteli. Oppilaat olivat lisäksi kokeneet, että kuraattori oli auttanut tai voisi auttaa heitä erilaisissa kouluun ja henkilökohtaiseen elämään liittyvissä pulmissa. Tieto kuraattorista saattoi olla peräisin omista kokemuksista tai kaverin kokemuksista. Lisäksi oppilailla oli positiivisia ja negatiivisia kokemuksia tai ajatuksia kuraattorista.
Oman koulun sosiaalityön kehittämisen tarpeita pyrittiin saaman esille pyytämällä oppilaita kirjoittamaan kuvaus siitä, mitä he itse tekisivät, jos olisivat ”maailman parhaita” koulukuraattoreita. Oppilaiden kuvauksissa korostuivat aktiivinen, näkyvä toiminta koulussa sekä sellaiset piirteet kuten luotettavuus, rentous ja sosiaalisuus. Toisaalta oppilaat myös antoivat ihannekuraattorille muutamia sekalaisia ominaisuuksia.
Lopuksi pohdinnassa tämän opinnäytetyötutkimuksen tuloksia verrattiin aiemman samankaltaisen pro gradu –tutkimuksen tuloksiin. Lisäksi pohdittiin koulun sosiaalityön ja tämän tutkimuksen tutkimustulosten yhteyttä teoreettiseen viitekehykseen, mikä koostui sosiaalityön lainsäädännöstä, eettisyydestä ja asiakkaan asemasta osana sosiaalityötä yleensä sekä koulun sosiaalityötä käsittelevästä kirjallisuudesta. Jatkotutkimusaiheeksi esitettiin vielä empiiristä tutkimusta sellaisen nuoren kokemuksista, joka on tai on ollut koulukuraattorin asiakkaana.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin keräämällä tutkimukseen osallistuneilta oppilailta kirjoitelma aiheesta. Kirjoitelmat kerättiin eri kouluissa yhteensä kolmen eri keruukerran aikana. Tämän jälkeen saatu tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Eri koulujen välisiä eroavaisuuksia ei analysoitu tässä opinnäytetyössä.
Oppilaiden tuottama kuvaus oman koulunsa koulukuraattorin näkyvyydestä kouluissa vaihteli. Oppilaat olivat lisäksi kokeneet, että kuraattori oli auttanut tai voisi auttaa heitä erilaisissa kouluun ja henkilökohtaiseen elämään liittyvissä pulmissa. Tieto kuraattorista saattoi olla peräisin omista kokemuksista tai kaverin kokemuksista. Lisäksi oppilailla oli positiivisia ja negatiivisia kokemuksia tai ajatuksia kuraattorista.
Oman koulun sosiaalityön kehittämisen tarpeita pyrittiin saaman esille pyytämällä oppilaita kirjoittamaan kuvaus siitä, mitä he itse tekisivät, jos olisivat ”maailman parhaita” koulukuraattoreita. Oppilaiden kuvauksissa korostuivat aktiivinen, näkyvä toiminta koulussa sekä sellaiset piirteet kuten luotettavuus, rentous ja sosiaalisuus. Toisaalta oppilaat myös antoivat ihannekuraattorille muutamia sekalaisia ominaisuuksia.
Lopuksi pohdinnassa tämän opinnäytetyötutkimuksen tuloksia verrattiin aiemman samankaltaisen pro gradu –tutkimuksen tuloksiin. Lisäksi pohdittiin koulun sosiaalityön ja tämän tutkimuksen tutkimustulosten yhteyttä teoreettiseen viitekehykseen, mikä koostui sosiaalityön lainsäädännöstä, eettisyydestä ja asiakkaan asemasta osana sosiaalityötä yleensä sekä koulun sosiaalityötä käsittelevästä kirjallisuudesta. Jatkotutkimusaiheeksi esitettiin vielä empiiristä tutkimusta sellaisen nuoren kokemuksista, joka on tai on ollut koulukuraattorin asiakkaana.