Vanhempien kokemuksia monialaisesta yhteistyöstä Pirkkalan kunnassa
Tammipuro, Mira (2013)
Tammipuro, Mira
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217793
Tiivistelmä
Tammipuro, Mira. Vanhempien kokemuksia monialaisesta yhteistyöstä Pirkkalan kunnassa. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2013, 85 s, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Monialaisella yhteistyöllä tarkoitetaan eri ammattialojen tavoitteellista yhteistyötä, jossa valta, tieto ja osaaminen jaetaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemuksia monialaisesta yhteistyöstä Pirkkalan kunnassa. Pirkkalassa halutaan kehittää lasten, nuorten ja perheiden palveluita monialaisen yhteistyön näkökulmasta. Opinnäytetyöni tuo esille vanhempien kokemuksia monialaisesta yhteistyöstä. Vanhempien vastauksista kootut opinnäytetyön tutkimustulokset ovat yhtenä osana auttamassa monialaisen yhteistyön kehittämistä Pirkkalassa. Työelämän yhteistyötahonani toimi Pirkkalan kunnan sivistysosaston varhaiskasvatuspalvelut.
Teoreettinen viitekehys rakentui monialaisen yhteistyön sekä varhaiskasvatuksen käsitteisiin ja niiden väliseen yhteyteen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen lähtökohdista ja aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella sekä ryhmähaastattelulla. Aluksi aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, mutta vähäisen vastausmäärän vuoksi aineistoa täydennettiin ryhmähaastattelulla. Kyselyyn vastasi 14 vanhempaa kahdesta eri päiväkodista ja ryhmähaastatteluun osallistui kolme vanhempaa kolmannesta päiväkodista. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat kokivat monialaisen yhteistyön Pirkkalassa pääosin toimivaksi, mutta joitakin heikkouksiakin löytyi. Vanhemmilla oli monenlaisia hyviä kuin huonojakin kokemuksia. Positiivisena asiana vanhemmat kokivat esimerkiksi tasa-arvon, tiedonkulun sekä tehokkuuden. Yleisimpinä heikkouksina monialaisessa yhteistyössä koettiin muun muassa resurssiongelmat, riittämätön yhteistyö sekä vastuun välttely.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monialainen yhteistyö nähdään vanhempien keskuudessa erittäin tärkeänä työmuotona, mutta siinä on kehitettävää. Yhteistyötä tekemällä vanhemmat kokivat tulleensa huomioiduiksi kokonaisvaltaisesti ja avunsaanti oli nopeaa. Tulevaisuudessa monialaisen yhteistyön kehittämiseen tulisi kiinnittää paljon huomiota resurssien näkökulmasta. Monialaisen työotteen sisäistäminen helpottuisi ottamalla se tulevaisuudessa paremmin huomioon jo koulutettaessa henkilökuntaa lapsiperheiden palveluihin.
Asiasanat: monialaisuus, yhteistyö, perhekeskeisyys, dialogisuus, varhaiskasvatus, lapsiperheet, palvelut
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Monialaisella yhteistyöllä tarkoitetaan eri ammattialojen tavoitteellista yhteistyötä, jossa valta, tieto ja osaaminen jaetaan. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemuksia monialaisesta yhteistyöstä Pirkkalan kunnassa. Pirkkalassa halutaan kehittää lasten, nuorten ja perheiden palveluita monialaisen yhteistyön näkökulmasta. Opinnäytetyöni tuo esille vanhempien kokemuksia monialaisesta yhteistyöstä. Vanhempien vastauksista kootut opinnäytetyön tutkimustulokset ovat yhtenä osana auttamassa monialaisen yhteistyön kehittämistä Pirkkalassa. Työelämän yhteistyötahonani toimi Pirkkalan kunnan sivistysosaston varhaiskasvatuspalvelut.
Teoreettinen viitekehys rakentui monialaisen yhteistyön sekä varhaiskasvatuksen käsitteisiin ja niiden väliseen yhteyteen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen lähtökohdista ja aineisto kerättiin avoimella kyselylomakkeella sekä ryhmähaastattelulla. Aluksi aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, mutta vähäisen vastausmäärän vuoksi aineistoa täydennettiin ryhmähaastattelulla. Kyselyyn vastasi 14 vanhempaa kahdesta eri päiväkodista ja ryhmähaastatteluun osallistui kolme vanhempaa kolmannesta päiväkodista. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat kokivat monialaisen yhteistyön Pirkkalassa pääosin toimivaksi, mutta joitakin heikkouksiakin löytyi. Vanhemmilla oli monenlaisia hyviä kuin huonojakin kokemuksia. Positiivisena asiana vanhemmat kokivat esimerkiksi tasa-arvon, tiedonkulun sekä tehokkuuden. Yleisimpinä heikkouksina monialaisessa yhteistyössä koettiin muun muassa resurssiongelmat, riittämätön yhteistyö sekä vastuun välttely.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että monialainen yhteistyö nähdään vanhempien keskuudessa erittäin tärkeänä työmuotona, mutta siinä on kehitettävää. Yhteistyötä tekemällä vanhemmat kokivat tulleensa huomioiduiksi kokonaisvaltaisesti ja avunsaanti oli nopeaa. Tulevaisuudessa monialaisen yhteistyön kehittämiseen tulisi kiinnittää paljon huomiota resurssien näkökulmasta. Monialaisen työotteen sisäistäminen helpottuisi ottamalla se tulevaisuudessa paremmin huomioon jo koulutettaessa henkilökuntaa lapsiperheiden palveluihin.
Asiasanat: monialaisuus, yhteistyö, perhekeskeisyys, dialogisuus, varhaiskasvatus, lapsiperheet, palvelut