Kerro, kerro kuvastin! : työhyvinvointiprojekti 2012 -2013, Ruokapalveluyksikkö Uusikaupunki
Hyrynsalmi, Helvi (2013)
Hyrynsalmi, Helvi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217787
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217787
Tiivistelmä
On helppo syyttää omasta pahasta olosta naapuria, työkaveria, pomoa, yhteiskuntaa tai jotakin muuta ulkopuolista tahoa sen sijaan, että pohtisi, mitä itse voisi oman hyvinvointinsa eteen tehdä. Kuitenkin meistä jokainen voi tehdä paljonkin oman jaksamisensa turvaamiseksi ja onnellisemman elämän saamiseksi. Muutosvauhti vaan kiihtyy nyky-yhteiskunnassa ja omien voimavarojen tunnistaminen ja käyttäminen joustavasti ja laaja-alaisesti ovat ensiarvoisessa asemassa, jotta jaksamme kaikissa päivittäisissä toimissamme työssä ja vapaa-ajalla.
Tämä työn pohjana on käytetty Kevan koordinoimaa Uudenkaupungin kaupungin työhyvinvointikyselyä, jossa kartoitettiin koko henkilöstön työhyvinvointia ja sen mahdollisia kehittämiskohteita. Esimiehille annettiin kyselyn pohjalta tehtäväksi yhdessä henkilöstön kanssa laatia kehittämissuunnitelma, jonka avulla todettuihin epäkohtiin ja muutostarpeisiin voidaan puuttua. Uudenkaupungin ruokapalveluhenkilöstölle järjestettiin erilaisia koulutustilaisuuksia, joiden tavoitteena oli lisätä itsetuntemusta ja sitä kautta antaa jokaiselle välineitä mahdollisesti muuttaa omaa käytöstään siltä osin, kun se ei palvele omaa ja koko henkilöstön työhyvinvointia ja jaksamista.
Työ on case study eli tapaustutkimus, jossa menetelmänä on koulutusten järjestäminen aihealueittain. Koulutustapahtumia ja työpajoja järjestettiin loppuvuoden 2012 ja kevään 2013 aikana kuusi kertaa. Osa oli koko päivän tapahtumia ja osa luentotyyppisiä parin tunnin istuntoja. Näiden lisäksi järjestettiin elokuussa 2013 koonti- ja palautepäivä, jonka päätteeksi laadittiin ”Ruokapalvelun pelisäännöt” -huoneentaulu sijoitettavaksi jokaiseen keittiöön.
Tämä työn pohjana on käytetty Kevan koordinoimaa Uudenkaupungin kaupungin työhyvinvointikyselyä, jossa kartoitettiin koko henkilöstön työhyvinvointia ja sen mahdollisia kehittämiskohteita. Esimiehille annettiin kyselyn pohjalta tehtäväksi yhdessä henkilöstön kanssa laatia kehittämissuunnitelma, jonka avulla todettuihin epäkohtiin ja muutostarpeisiin voidaan puuttua. Uudenkaupungin ruokapalveluhenkilöstölle järjestettiin erilaisia koulutustilaisuuksia, joiden tavoitteena oli lisätä itsetuntemusta ja sitä kautta antaa jokaiselle välineitä mahdollisesti muuttaa omaa käytöstään siltä osin, kun se ei palvele omaa ja koko henkilöstön työhyvinvointia ja jaksamista.
Työ on case study eli tapaustutkimus, jossa menetelmänä on koulutusten järjestäminen aihealueittain. Koulutustapahtumia ja työpajoja järjestettiin loppuvuoden 2012 ja kevään 2013 aikana kuusi kertaa. Osa oli koko päivän tapahtumia ja osa luentotyyppisiä parin tunnin istuntoja. Näiden lisäksi järjestettiin elokuussa 2013 koonti- ja palautepäivä, jonka päätteeksi laadittiin ”Ruokapalvelun pelisäännöt” -huoneentaulu sijoitettavaksi jokaiseen keittiöön.