Opi auttamaan : Ensiapuopetusta lukioikäisille
Kuosa, Mikael; Suvala, Anniina (2013)
Kuosa, Mikael
Suvala, Anniina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217786
Tiivistelmä
Ensiavulla tarkoitetaan kaikkea toimintaa laastarin laittamisesta elvytykseen. Ensiapu on aina apua, jota annetaan loukkaantuneelle tai sairastuneelle tapahtumapaikalla. Ensiavun antaja on yleensä tapahtumapaikalle ensimmäisenä saapunut maallikko, mutta ensiaputaidot ovat yhtä tärkeitä niin terveydenhuoltoalan ammattilaisille kuin maallikoillekin.
Ensiapu on aina ajankohtainen aihe, sillä kaikkia tapaturmia ei voida ennaltaehkäistä. Suomalaisten ensiapuvalmiudet kuitenkin vaihtelevat suuresti, sillä vain noin 130 000 suomalaista osallistuu ensiapukursseille vuosittain. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena olikin opettaa ensiaputaitoja lukioikäisille.
Ensiapuopetus toteutettiin Parolan lukiossa 26.4.2013 ja 29.4.2013 ja se liitettiin osaksi lukion valinnaista terveystiedon kurssia. Opetuskerran kesto oli kaksi tuntia ja siihen sisältyi sekä teoriaa ensiaputilanteista ja -toimenpiteistä että ensiaputoimenpiteiden käytännön harjoittelua. Opetusmateriaalina toimi PowerPoint-esitys, joka annettiin Parolan lukion käyttöön opetuskertojen jälkeen.
Opetusmateriaalin pohjana toimi opinnäytetyöraportin teoreettinen viitekehys. Sekä materiaalin että raportin sisältö rajattiin siten, että se käsittää vain ensiaputilanteita, jotka todennäköisimmin koskettavat kohderyhmää, eli lukioikäisiä. Teoriasisältö pohjautuu suurelta osin Suomen Punaisen Ristin ja Duodecimin julkaisemiin ensiapuoppaisiin.
Opetukseen osallistui ensimmäisellä kerralla kaksitoista ja toisella kerralla kahdeksan opiskelijaa. Opetukseen osallistuneilta opiskelijoilta kerättiin kirjallinen palaute toisen opetuskerran päätteeksi. Palautteella arvioitiin opetuksen hyödyllisyyttä. Saadun palautteen mukaan opiskelija kokivat oppineensa ensiaputaitoja, mutta tositilanteessa opittujen asioiden muistaminen saattaa olla hankalaa.
Ensiapu on aina ajankohtainen aihe, sillä kaikkia tapaturmia ei voida ennaltaehkäistä. Suomalaisten ensiapuvalmiudet kuitenkin vaihtelevat suuresti, sillä vain noin 130 000 suomalaista osallistuu ensiapukursseille vuosittain. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena olikin opettaa ensiaputaitoja lukioikäisille.
Ensiapuopetus toteutettiin Parolan lukiossa 26.4.2013 ja 29.4.2013 ja se liitettiin osaksi lukion valinnaista terveystiedon kurssia. Opetuskerran kesto oli kaksi tuntia ja siihen sisältyi sekä teoriaa ensiaputilanteista ja -toimenpiteistä että ensiaputoimenpiteiden käytännön harjoittelua. Opetusmateriaalina toimi PowerPoint-esitys, joka annettiin Parolan lukion käyttöön opetuskertojen jälkeen.
Opetusmateriaalin pohjana toimi opinnäytetyöraportin teoreettinen viitekehys. Sekä materiaalin että raportin sisältö rajattiin siten, että se käsittää vain ensiaputilanteita, jotka todennäköisimmin koskettavat kohderyhmää, eli lukioikäisiä. Teoriasisältö pohjautuu suurelta osin Suomen Punaisen Ristin ja Duodecimin julkaisemiin ensiapuoppaisiin.
Opetukseen osallistui ensimmäisellä kerralla kaksitoista ja toisella kerralla kahdeksan opiskelijaa. Opetukseen osallistuneilta opiskelijoilta kerättiin kirjallinen palaute toisen opetuskerran päätteeksi. Palautteella arvioitiin opetuksen hyödyllisyyttä. Saadun palautteen mukaan opiskelija kokivat oppineensa ensiaputaitoja, mutta tositilanteessa opittujen asioiden muistaminen saattaa olla hankalaa.